Sorte sider

av (forfatter), Jon Gisle (oversetter) og Haakon W. Isachsen (oversetter).

Egmont Publishing 2016 Innbundet

André Franquin (1924-1997) er kjent som tidenes beste Sprint-tegner og som skaperen av den uforlignelige rotekoppen Viggo, samt selvsagt fantasidyret Spiralis. Men han hadde også andre sider - Sorte Sider!

I Sorte Sider tok Franquin tegnekunsten sin til nye høyder og stadfestet med dette sin posisjon som en av historiens fremste tegneserieskapere. Eminent tegnekunst kombinert med humor så skarp, svart og nådeløs at mang en leser satte kaffen i halsen. Men seriene er også gjennomsyret av Franquins grunnfestede humanisme og hans standhaftige solidaritet med tilværelsens uskyldige og maktutsatte skapninger, det være seg dyr eller mennesker.

Målene for Franquins satire er makt og urett i alle avskygninger. Autoriteter, militarister, forurensere, profitører, hyklere, hissigpropper og dårer blir alle spiddet av Franquins elegante penn. Allerede i serien Viggo kommer disse holdningene hos Franquin til uttrykk, men i Sorte Sider er de rendyrket og destillert. Som Franquin selv uttrykte det: "Forskjellen er at Viggo tar parti for kaninene, mens man her i serien tar parti mot jegerne".

Franquin: "Jeg innså at jeg kunne ta begge betydninger av ordet sort ganske bokstavelig og skape skjebnesvangre historier helt i sort, det kunne være interessant!"

Alle seriene i Sorte Sider er selvsagt i svart/hvitt. Franquins løsslupne, men samtidig svært kontrollerte, strek kommer her til full utfoldelse. Sjeldent ser man en kunstner som til de grader behersker sitt medium. Hver side er lattervekkende situasjonskomisk, hardtslående poengtert og tegneseriekunst av klasse.

Sjelden gir så mye latter så mye ettertanke. Eller omvendt; sjelden resulterer så mye hjertevarm skepsis i så mye latter.

Forlag Egmont Publishing

Utgivelsesår 2016