Sommeren før

av (forfatter) og Anders Kaardahl (illustratør).

Aschehoug 2005 Innbundet

Hopper er seks år og skal snart begynne på skolen sammen med nabojenta Sosna. Hopper gleder seg. Han gleder seg til å sitte ved den nye, blå pulten og bla i skolebøkene og tegne med de nye fargeblyantene. Det eneste som er dumt med å begynne på skolen, er at Ullkrøll ikke skal gå der. Ullkrøll er Hoppers aller beste venn i verden, men han er en sau, og sauer går ikke på skole.

Hopper bor på landet i et gammelt, gult trehus. Han har to bestevenner: sauen Ullkrøll og Sosna, jenta som bor i nabohuset. Han og Sosna skal begynne i samme klasse på skolen. Men Sosna vil kanskje ikke gå på skolen, for storebroren hennes har sagt at alle lærerne er slemme.
Men ennå er det sommer, og dagene går med til å klatre i trær, fange frosker i bekken, dra på telttur, kjede seg på regnværsdager, gå på tivoli og slikt som barn gjerne gjør i løpet av lange sommeruker. Og så kommer første skoledag .Sommeren før er en sjarmerende og koselig fortelling og ikke minst en fin lese-høyt-bok, illustrert av Anders Kaardal.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203246753

EAN 9788203246753

Bøker om å starte på skulen

• "Jakob og Neikob" av Kari Stai
  • "Odd er et egg" av Lisa Aisato
  • "Garmanns sommer" av Stian Hole
  • "Vaffelhjarte - Lena og eg i Knert-Mathilde" av Maria Parr
  • "Morovers" av André Bjerke
  • "Så rart - samlede barnevers fra Så rart, Lille Persille, Den sommeren" av Inger Hagerup
  • "Tonje Glimmerdal" av Maria Parr
  • "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans" av Werner Holzwarth
  • "Den hemmelige hagen - roman" av Frances Hodgson Burnett
  • "Ut og stjæle hester - roman" av Per Petterson