Skyggemaneren

av (forfatter) og Kjetil Høybråten (oversetter).

Avenir forl. 2005 Innbundet

Obadiah Demurral er sokneprest i England på 1700-tallet, men han er også skyggemaner - en som snakker med de døde - og hans styrer landsbyene Peak og Thorpe med jernhånd. Men han er ikke fornøyd med det, han ønsker å få kontroll over hele verden. Han skyr ingen midler, og nå har han fått tak i et våpen som til og med skal få Gud og englene til å lyde. Venne Thomas og Kate blir dratt inn i en kamp mellom det gode og det onde, der mystiske skapninger og uventede farer lurer og ingenting lenger kan tas for gitt.

Den ondskapsfulle soknepresten Obadiah Demurral styrer landsbyen Thorpe og områdene mot sør med jernhånd i 1700-tallets England. Men Demurral er ikke fornøyd - han ønsker å få kontroll over hele verden. Han skyr ingen midler for å få sin vilje gjennom, og nå har han planer om å skaffe seg et våpen som til og med skal få Gud og englene til å lyde. Thomas og hans venn Kate dras ufrivillig inn i en åndeløs spennende kamp mellom det onde og det gode, der mystiske skapninger og uventede farer lurer i skogen og der ingenting lenger kan tas for gitt. Dette er fantasy-romanen som engelske aviser kalte "HOTTER than POTTER". "Biggest event in children's fiction since Harry Potter". The Times. Kåret til årets Beste barne- og ungdomsbok og Beste nykommer av British Book Awards. GP Taylor er gift trebarnsfar og sokneprest i Cloughton like ved Scarborough. Fra høsten 2004 arbeider han mer eller mindre som heltids forfatter. Hans neste bok Wormwood kommer til høsten.

Forlag Avenir forl.

• "Salomos ring - roman" av Jonathan Stroud
  • "Spøkelsesridderen" av Cornelia Funke
  • "Flygeren" av Eoin Colfer
  • "Remarkable Creatures" av Tracy Chevalier
  • "Drømmer, lengsler og mørke skoger - fortellinger fra Skogland" av Thore Hansen
  • "Heksenes datter - en fortelling om å frigjøre sitt land" av Dorota Terakowska