Tersias

av (forfatter) og Karl Vallevik (oversetter).

Avenir forl. 2006 Innbundet

En komet har så vidt bommet på jorda. Det har ført til kaos i London, og byens innbyggere frykter verdens undergang. Det blinde gutteoraklet, Tersias, har spådd kometens komme og ser visjoner av framtiden gjennom mørket. Etter hvert som hans krefter vokser seg sterkere, kommer folk som prøver å utnytte dem: Malachi, en bløffmaker av en trollmann, Jonah, en desperat landeveisrøver, og lord Malpas, som selv besitter mystiske krefter. Men ingen er klar over den langt mørkere kraften som piner Tersias sjel.

Forlag Avenir forl.

Utgivelsesår 2006

Genre Fantastisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted London

Boken viser et London hvor kloakk og skitt flyter i gatene, hvor henging enda er en vanlig straff, og hvor adelen har stor makt. Sånn sett er den et reelt bilde av hvordan London var. Og på den måten fungerer den. En ønsker at disse tre, og etterhvert fire barna skal få det bedre. Det er spennende når de må sloss og kjempe både for eiendeler og for livet. Og så slutter det totalt usannsynlig. Så en passe fornøyelig bok, vil jeg si. Taylors andre bøker er bedre.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

• "Forbannelsen i Salamander Street - skyggemaneren II" av G.P. Taylor
  • "Malurt" av G.P. Taylor