Skriveboka

av (forfatter) og Cathrine Nordalen (illustratør).

Aschehoug 2010 Heftet

Boka er en oppslagsbok hvor du blant annet finner råd og tips om skriveteknikk, samt refleksjoner, samtaler og tanker om skriving. Har register og litteraturliste.

Hva skjer når vi skriver? Hva er disse kreftene som gjør at ord kan skape verdener, hvordan kan det ha seg at noe kan bevege seg fra å være en vag idé, en fornemmelse et sted i magen eller hjertet hos en skriver, til å bli et dikt som puster alene og forundrer selv den som har skrevet det? Eller en fagartikkel som bringer en ny og klar tanke inn i verden? Eller en roman som mange år etter forfatterens død får en leser til å briste i gråt fordi hun nettopp har møtt noe levende? Og hva skjer når vi ikke får til å skrive? Når det kommer en propp i systemet som gjør oss forstoppet og fortvilte, som gjør språket slapt og uvillig, eller får det til å skrumpe inn og forsvinne helt? Denne boka er resultatet av mange års funderinger rundt slike spørsmål. Jeg har tenkt at dersom jeg kunne finne ut av hvordan de skapende kreftene i oss arbeider, ville jeg kunne hjelpe både meg selv og andre til å aktivere dem. Jeg har også tenkt at det hadde vært fint om det fantes en bok som fungerte som en slags startkabel som man kunne kople seg til når man ville få skrivehånden i arbeid, og som så, når den var i gang, kunne tilby gode grep, råd og knep i skrivekunsten, slik at man kom seg over hindrene som gjerne dukker opp underveis. En slik bok skulle inneholde alt det erfarne skrivere vet, men som de holder for seg selv, som en slags yrkeshemmeligheter - eller fordi de ikke vet at de vet.

Merete Morken Andersen

Boka omhandler skjønnlitterær skriving, fagskriving og terapeutisk skriving. Den er beregnet på alle som ønsker å utvikle sin personlige stemme i skrift og for alle som ønsker å komme i gang med skriveprosjekter, samt bruke skrivingen til å utforske seg selv. Skriveboka inneholder smarte råd og knep om skriveteknikk og kan derfor benyttes som et oppslagsverk. I tillegg finner man mer fordypende samtaler og refleksjoner om skriving. Merete Morken Andersen har i en årrekke undervist i skrivekunst og i sakprosaskriving.

Kapitler:

1. De skapende kreftene
2. Poesi
3. Fortelling
4. Sakprosa
5. Muntlig, skriftlig og digitalt
6. Det praktiske skrivelivet
7. Å skrive for å utforske seg selv

"Skriveboka" er illustrert av Cathrine Nordalen. "... dette er ei bok som virkelig er egnet til å sette egen motor i gang. (...) Dette er ikke bare ei bok om hvordan en skriver, men like mye ei bok om hvorfor en skriver."
Geir Vestad, hamar Arbeiderblad

ISBN13 9788203198533

EAN 9788203198533

Les anmeldelsen på www.birgittesbok.com. Jeg er enig i alt som står der. Boka er et førsteklasses verktøy for alle som skriver, fra bursdagssanger til romaner. Denne boka er en bragd - ingen over, ingen ved siden.

Bøkene fra nettkurset Kreativ skriving, som kan brukes til å bli en bedre skribent.

• "Ut og stjæle lesere - håndbok i fortellekunst" av Henrik H. Langeland
  • "Skrivefest" av Tove Nilsen