Skrams beste

Gyldendal 2005 Innbundet

Sjur Gabriel: I denne romanen lærer vi sjøbygden Hellemyren å kjenne. Der bor Sjur Gabriel, Oline og barna. Vi opplever båtreisene til Bergen, smugene, brennevinssjappene, ordene mellom mann og kone, foreldre og barn. Fru Inés handler om en kvinnes lengsel etter erotisk lykke. I Forrådt utspilles et skjebnedrama mellom mann og kvinne ombord på en seilskute. Boka inneholder bl.a. også anmeldelser, brev og artikler.

Hva er det egentlig å være kvinne? Er menns og kvinners erfaringsverden så forskjellig at de ikke kan møtes i et virkelig kjærlighetsforhold? Dette er spørsmål Amalie Skram (1846.1905) utforsket med stor energi og intensitet. Og tre av romanene hvor hun behandler dette temaet står igjen som høydepunkter . ikke bare i Skrams eget forfatterskap . men også innenfor norsk naturalisme som sådan. Bøkene skapte skandale i samtiden med sine uredde beskrivelser av kjærlighet og ekteskap. Men tematikken er sørgelig nok like aktuell den dag i dag.I debutromanen Constance Ring (1885) viser hun at det borgerlige ekteskapet og den seksuelle dobbeltmoralen ødelegger kvinnens kjærlighetsevne. Mens Fru Inés (1891) er en dristig skildring av en kvinnes lengsel etter erotisk tilfredsstillelse og lykke. Forrådt kom ut i 1892, og handler om 17 år gamle Ory som blir bortgiftet til den langt eldre kaptein Riber. Men Skrams kritikk rammer her også kvinnene selv, som mislykkes i oppdragelsen av døtrene sine.Amalie Skrams beste byr dessuten på et par «skjulte ekstraspor» til slutt i boka, samt en kort biografisk oversikt over hennes liv og verker.I serien «Forfatternes beste» er de essensielle verkene i viktige forfatterskap samlet. Her får du bare de beste bøkene, forfatternes ess, i ett bind. Flere bøker til prisen av én. Obligatorisk litteratur for enhver bokhylle.Amalie Skram ble født i Bergen i 1846 og døde i København i 1905. Foreldrene var fattige, og bare fire av hennes åtte søsken vokste opp. Skram giftet seg 18 år gammel med kaptein Bernt Ullrik Møller, et ekteskap som var svært traumatisk og dannet grunnlag for bøker som Fru Inès og Forrådt. Hun fikk nervøst sammenbrudd og tilbrakte flere perioder på sinnssykehus, både i Norge og siden i Danmark, der hun bodde etter at hun hadde giftet seg med forfatteren Erik Skram.

Utgivelsesår 2005

• "Datteren - roman" av Anne B. Ragde
  • "Maya" av Isabel Allende
  • "Sjur Gabriel ; To venner" av Amalie Skram
  • "På grensen til evigheten" av Ken Follett
  • "Stillheten - en anti-roman og absolutt aller siste protokoll" av Jens Bjørneboe
  • "Historien om vakre jente" av Rachel Simon
  • "Liebhaberne - roman" av Anne B. Ragde