Sexologi i praksis

av (forfatter) og Esben Benestad (forfatter).

Universitetsforlaget 2006 Heftet

Boken gir en grunnleggende og omfattende innføring i faget sexologi. Den beskriver den menneskelige seksualitet og hvordan denne kan møtes og arbeides med profesjonelt. Med stikkordregister.

Dette referanseverket foreligger nå i en gjennomrevidert og til dels nyskrevet utgave. Boken gir en grunnleggende og omfattende innføring i faget sexologi. Den beskriver den menneskelige seksualitet og hvordan denne kan møtes og arbeides med profesjonelt.
Psykolog Elsa Almås og lege Esben Esther Pirelli Benestad er blant våre mest anerkjente sexologer. I denne boken beskriver de hvordan man profesjonelt kan møte og arbeide med problemer og utfordringer knyttet til seksualitet. De presenterer en grunnholdning som friskmelder seksualiteten fra forskjellige sykdomsstempler. Forfatterne er fortsatt inspirert av systemteori, men i økende grad også påvirket av narrativ teori og praksis. En slik tilnærming vektlegger klientens historie og erfaring og betrakter behandlingen som et samarbeid mellom klient og terapeut.

I denne utgaven er det lagt til et kapittel der forfatterne beskriver hvordan traumer kan forstyrre seksualiteten og viser hvordan man kan arbeide for å etablere seksualitet på egne premisser etter at traumeopplevelsen er bearbeidet. Forfatterne ser også på sammenhengen mellom skam, ordløshet og taushet knyttet til vanlig og uvanlig seksualitet. Leseren presenteres for kliniske eksempler gjennom hele boken.

Boken henvender seg til alle som utdanner seg til å arbeide terapeutisk med mennesker og menneskelige systemer. Helsepersonell og andre yrkesaktive som er opptatt av feltet sexologi vil finne boken informativ og interessant.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2006

Mange unge tenåringer vet hvordan et samleie ser ut, og hvilke lyder det avstedkommer. De kan rollespillet, men kjenner ikke kreftene. Å kaste seg ut i parseksualiteten kan bli som å skifte fra lakrissigaretter til sigaretter med tobakk i. Muligheten for kvalme og brekninger er stor.

• "Uro - en reise i det moderne selvet" av Finn Skårderud
  • "Dette er mine gamle dager - roman" av Tore Renberg