Sentimentalistene

av (forfatter) og Hege Mehren (oversetter).

Press 2011 Innbundet

Vietnam-veteranen Napoleon Haskell blir hentet hjem til Ontario, utmattet etter år i kamp med minner fra Vietnam-krigen. Dit kommer også hans yngste datter, som har behov for å få sitt eget liv på rett kjøl. Hun prøver å finne ut hvem faren egentlig var, og mens han glir inn i glemselen, begynner hans fortid å vokse igjen.

Det var en sensasjon av de store da den unge norsk-kanadiske forfatteren Johanna Skibsrud i november 2010 ble tildelt Canadas aller største litteraturpris, Giller-prisen, for debutromanen Sentimentalistene. Siden er rettighetene til boka solgt til en rekke land, og Sentimentalistene har blitt en av de mest omtalte debutene i den engelskspråklige verden de siste årene. Da Johanna vokste opp, visste hun lite om hva faren, nordmannen Olaf Skibsrud, hadde opplevd som soldat i Vietnam på 1960-tallet. Men rett før han døde begynte faren å fortelle. Historien hans ble utgangspunkt for Sentimentalistene: en sterk og vakker fortelling om erindring og glemsel, om krigens skygger og hverdagens lys, og om det smertefulle men likevel uløselige båndet mellom en far og en datter. Sentimentalistene minner meg om Per Pettersons fantastiske roman Ut og stjæle hester....Som voksen sønn av en Vietnam-veteran ble jeg ganske enkelt rørt til tårer." The Guardian

Forlag Press

Omtalt sted Canada Vietnam