Seine topografiar

dikt

Gyldendal 2000 Innbundet

Landskapet står sentralt i samlingen, og som den topografiske poesien, gir Rimbereid plass til den brede skildringen i diktene.

Poetisk stedskunst som forener det personlige og lokale med det eksistensielle og universelle. Etter to novellesamlinger og en roman debuterer Øyvind Rimbereid som poet med Seine topografiar, en samling dikt som skiller seg markant ut fra det meste av det som publiseres av dikt her til lands for tiden. Som tittelen antyder, står landskapet sentralt i denne diktsamlingen, og som i den topografiske poesien, gir Rimbereid plass til den brede skildringen i diktene. På klingende stavangerdialekt pensles et påskestille Stavanger, et julihett Lista så vel som et orkanherjet Jylland fram i brede strøk. Men Rimbereids dikt står langt fra den lokallitterære landskapsdiktningen; det er et sveipende blikk i disse diktene, som ikke bare favner omgivelsene, men som også etablerer forbindelser fra det lokale og personlig erfarte til det kollektive, det historiske og det eksistensielle.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205275669