Herbarium

dikt

Gyldendal 2008 Innbundet

I denne diktsamlingen utforsker forfatteren undersjangeren blomsterdiktet, men beveger seg samtidig utover sjangerens sedvanlige botaniske, symbolske og kulturhistoriske innramming.

Nytt poetisk mesterstykke fra Øyvind Rimbereid I Herbarium forlater Øyvind Rimbereid den poetiske fremtidsvisjonen han skapte i sin prisbelønte forrige bok, Solaris korrigert. Denne gang utforsker han en poetisk undersjanger med lang fartstid i litteraturen: blomsterdiktet. Men samtidig beveger Rimbereid seg langt utover blomsterdiktningens sedvanlige botaniske, symbolske og kulturhistoriske innramming. Det handler om blomster brukt som tankestoff og til spekulasjon i utvidende forstand. Resultatet er en samling som byr på stort mangfold, både formmessig og tematisk: Her er dikt i bunden form så vel som frie vers. Her er lange, rapsodiske dikt og fortettede poetiske glimt. Her er dikt om Giordano Bruno og Franz Kafka og dronning Sonja, om konflikten rundt Sinai og om utryddelsesleire, om kjærlighet og glemsel og sorg og finansspekulasjon.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205383623

EAN 9788205383623

Tildelt litteraturpris Brageprisen Åpen klasse 2008

For en som har skrevet diktet Solaris korrigert og skal komme til å skrive Jimmen og Orgelsjøen, var dette skuffende lesning. Det ble for mye historie og for lite poesi i denne samlinga.

• "Trådreiser - dikt" av Øyvind Rimbereid
  • "Seine topografiar - dikt" av Øyvind Rimbereid