Samuel August fra Sevedstorp og Hanna i Hult

Damm 1976 Innbundet

Forlag Damm

Utgivelsesår 1976

Tenk å eie en bok helt for seg selv - at jeg ikke besvimte av lykke!

På søndagsskole gikk vi også, og det hver eneste søndag. Nå var jo søndagen etter det jeg kunne forstå, oppfunnet bare for at man skulle kjede seg, og det var og også forklaringen på hvorfor søndagsskoler var til.

Hanna forble hans "inderlig lille elskede" fra hun var ni år og hele livet gjennom. Hun ble gammel, de ble gamle begge, men det endret ingen ting. Jeg husker dem da de var over åtti og livet hadde stilnet rundt dem, hvordan han satt og holdt hendene hennes i sine og hvordan han sa så ømt: "Min inderlig lille elskede, du og jeg, nå kan vi jammen sitte her å hvile."

Byfolk måtte vi ellers ikke vente oss mye av, mente far min. "Noen nydelige proselytter," kalte han dem, men han betraktet dem med mild og munter overbærenhet som hans vane var, de måtte få lov til å være til, de også.

• "Jul på Snekkergården" av Astrid Lindgren
  • "Nissen er våken" av Astrid Lindgren
  • "Sunnaneng" av Astrid Lindgren
  • "Driftige damer - lærde og ledende kvinner gjennom tidene" av Elisabeth Aasen
  • "Jo visst er Lotta en blid unge" av Astrid Lindgren
  • "Verdens fineste julefortellinger" av Anne B. Bull-Gundersen
  • "Den hellige natten" av Selma Lagerlöf
  • "Opplysningstidens kvinner - lad dem studere, lad dem regiere" av Elisabeth Aasen
  • "Jul i stallen" av Astrid Lindgren
  • "Juleroser 2016" av Herborg Kråkevik