Samlede dikt

Gyldendal 1996 Innbundet

Hofmo (1921-1995) debuterte i 1946 med samlingen "Jeg vil hjem til menneskene". Til sammen ble det 20 diktsamlinger fra hennes hånd. De fem første kom årene 1946-1955, de femten siste 1971-1994.

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788205238831

EAN 9788205238831

Tung som en vingeløs fugl løper jeg over sletten Håper blant glimt av angst at vinger skal vokse fram

Kom over denne lista fra 2007 på Dagbladet. En fagjury har valgt 25 norske bøker de mener vi må lese, gamle og nye.

Her er lista.

Noen av diktsamlingene på lista mangler, og da har jeg lagt inn en annen bok og skrevet navnet på den opprinnelige ved siden av den.

Opp gjennom årene har flere norske litterære kanoner blitt utarbeidet. En av nyere dato ble presentert på Norsk Litteraturfestival i 2007. Bøkene vil bi satt opp i synkende rekkefølge.

Lista kan for øvrig òg finnes her.

Juryen besto av:

Liv Bliksrud (professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Oslo), Inger Bråtveit (forfattar), Ane Farsethås (bokmeldar i Dagens Næringsliv), Ragnar Hovland (forfattar), Jan Kjærstad (forfattar), Janike Kampevold Larsen (juryleiar, litteraturvitar), Audun Lindholm (redaktør i Gasspedal og Vagant), Marta Norheim (bokmeldar i NRK), Eirik Vassenden (kritikar, post.dok.stipendiat ved Universitetet i Bergen), Henning Howlid Wærp (professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Tromsø).

Omtale fra ABC Nyheter-artikkelen:

Det som overraska mest med verka som juryen hadde vald ut, var diktsamlinga Solaris korrigert av Øyvind Rimbereid, som kom ut i 2004. Andre uventa verk var Fridtjof Nansens reiseskildring «På ski over Grønland».

Ei liste på 25 verk som blei presentert i dag under litteraturfestivalen på Lillehammer. Juryen hadde sitt første møte 18. desember 2006.

Omtale fra Wikipedia:

Norsk Litteraturfestival presenterte i 2007 en liste på 25 verk, utarbeidet av en jury med ti personer, ledet av Janike Kampevold Larsen. Av de 25 verkene er det – i forhold til andre lister – mange diktsamlinger, seks eller åtte, alt etter hvordan man regner.

Gjemt, men ikke glemt.

En liste for meg selv, men jeg tar likevel imot innspill, særlig nyere poesi.

• "Etterlatte dikt" av Gunvor Hofmo
  • "Det er ingen hverdag mer - Dikt i utvalg" av Gunvor Hofmo