S for lengsel

Landbruksforl. 2002 Innbundet

Astrid er 15 år når broren hennes, Morten, tar selvmord. Når Astrid i tillegg får vite at moren har vært utro, opplever hun et dobbelt svik. Hvordan kan du ta ansvaret for å tilgi når du er 15 år? Og hvordan kan du leve videre når det mest utenkelige har skjedd, når sviket ikke er til å bære, når skylda klemmer pusten ut av deg og du er svart av skam og savn?

Forlag Landbruksforl.

Utgivelsesår 2002

Å tilgi er ikke noe du gjør en gang for alle. Du gjentar det for deg selv hver eneste dag, og noen dager må du skrike høyt i ditt eget øre for å høre det. Om og om igjen. Men du må alltid fortsette å si det.

Verst er det idet jeg holder på å våkne om morgenen. Natta kan, hvis jeg er heldig, gi noen timers flukt over i noe annet. Et grått, uklart annet hvor den stålharde tanga som hele dagen, alltid, alltid sitter flastklemt rundt brystet, slakker taket en liten stund. Og så klemmer den til igjen, enda hardere enn i går, før du rekker å bli klar over at du er våken. Du bare vet at det er der, verre enn før, og at du aldri kommer unna. Det er det språket kaller sorg, og det jeg kaller slutten på alle ting.

• "Anna@verden.com" av Anne Ch. Østby
  • "Kjør!" av Helene Guåker
  • "Stup" av Kjersti Scheen
  • "Løvetannsang" av Hilde Hagerup
  • "Stressa jenter" av Jacqueline Wilson
  • "Sommeren vi kledde oss nakne" av Arne Svingen
  • "Bare ikke deg" av Katarina von Bredow
  • "Vrengt" av Harald Rosenløw Eeg
  • "Kysse, sa Heidi" av Tone Kjærnli
  • "Ærlighetsminuttet - roman om kunst og kjærlighet" av Bjørn Sortland
  • "Sinnssykt forelsket" av Katarina von Bredow
  • "Ekspert på å rødme" av Katarina von Bredow