Russland kriger

når nåtiden møter fortiden

Orkana 2022 Innbundet

«For meg var det livet om å gjøre, at ingen skulle få isolere Russland fra Vesten», skrev Boris Jeltsin i sin selvbiografi President-maraton i 2001. Krigen som Russland fører mot Ukraina har isolert Russland mer enn på noe tidspunkt siden midten av 1500-tallet.

Russland kriger handler om russisk krigføring både i dag og tidligere, og spesielt under andre verdenskrig. Boken avkler russiske forsøk på å skape paralleller mellom Russlands rolle under andre verdenskrig og dagens krigføring i Ukraina, blant annet gjennom en diskusjon rundt sovjetmilitærets avhengighet av våpenhjelp fra USA under siste verdenskrig. Her beskrives Russlands massive brudd på nyere, internasjonal rett. Forutsetningene for en mulig regimeendring i Kreml vurderes i lys av historiske erfaringsbaserte eksempler, som viser hvordan våpenrasling i sovjetstaten tidligere har ført til regimeendring.

Nordmannen Ole Didrik Lærum presenteres som de amerikanske og britiske våpensmedenes «kusk» under andre verdenskrig, da han som sjefingeniør på den transiranske jernbanen sikret at våpnene kom frem i tide, først til slaget ved Stalingrad og så til krigens største panserslag ved Kursk i juli 1943. Lærum lanseres også som en nøkkelbrikke i forholdet mellom Norge og Sovjetunionen på tampen av den andre verdenskrig.

Hans-Wilhelm Steinfeld (f. 1951) er historiker med fordypning i Stalin-tidens terror. Han er tidligere NRK-korrespondent i Moskva hvor han har bodd i 20 år til sammen i fire perioder mellom 1980 og 2014. Steinfeld er forfatter av 13 bøker og en lang rekke artikler.

Forlag Orkana

Utgivelsesår 2022

Omtalt tid 1939-1945 2020-2029

Omtalt sted Norge Russland Ukraina

• "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Full spredning - en legeroman" av Nina Lykke