Rudolf Steiner

liv og tanker

av (forfatter) og Inger-Johanne Sæterdal (gjendikter).

Flux 2009 Innbundet

Dette er en biografi om Rudolf Steiner, som er kjent for sitt banebrytende arbeid innen pedagogikk og biodynamisk jordbruk. Forfatteren tar for seg Steiners liv og hvilke opplevelser som har hatt en innflytelse på hans filosofi. Han drøfter også Steiners betydning i dag. Har noter og register.

Rudolf Steiner (1861-1925) var en av 1900-tallets mest innflytelsesrike personligheter, kjent for sitt banebrytende arbeid innen pedagogikk og biodynamisk jordbruk. Han var en lynbegavet unggutt med en besettende interesse for matematikk og vitenskap, som også hadde overnaturlige erfaringer. Boken viser hvordan skjelsettende opplevelser formet Steiners søken etter en filosofi som kunne forene den ytre verdens lovmessighet med indre, åndelig erkjennelse.
Gary Lachman . amerikansk filosof og grunnlegger av 70-tallsgruppa Blondie . skriver om Steiner fra sitt ståsted som en sympatisk, men kritisk utenforstående. Lachman tar leseren med på en fascinerende reise gjennom de ulike åndsstrømningene som Steiner kom i berøring med. Han viser hvordan antroposofien vokste frem som en motsats både til vitenskapens materialistiske menneskesyn og til teosofiens innadvendthet. Forfatteren drøfter også Steiners betydning i dag.

Forlag Flux

Utgivelsesår 2009