Rømlingen

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2008 Innbundet

Miro Segovic frykter for sitt liv. Fetteren Vlado er blitt brutalt drept i Österåkerfengselet, og nå er det han som står for tur. Drapet får stor medieoppmerksomhet, og etterspillet kan føre til justisministerens fall. Kriminalsjef Christian Pedersen skal sammen med Susanne Dahlgren ta seg av etterforskningen. Susanne blir fullstendig betatt av forsvareren Mattias når hun får se den unge juristen i retten. I likhet med henne selv, er han glødende opptatt av rettferdighet.

Et drap i et fengsel får følger som kan føre til en ministers fall. Tidligere svensk justisminister debuterer som thrillerforfatter. I sommerferien skjer det i et av Sveriges tøffeste fengsler et drap som får stor medieoppmerksomhet. Ingen av de innsatte vil si noe til politiet. Kriminalsjef Christian Pedersen skal sammen med Susanne Dahlgren ta seg av etterforskningen. Advokat Mattias Berglund representerer den mistenkte Ahmed. Da Susanne får se Mattias i retten, blir hun fullstendig betatt av den unge juristen, som er så glødende opptatt av rettferdighet. Akkurat som henne. Justisministeren, Gerd Lundin, har i mellomtiden dummet seg ut gang på gang. Hun sitter mindre og mindre trygt i statsrådsstolen. En utrolig spennende og intrigemettet thriller hvor den tidligere justisministeren Thomas Bodström får bruk for sin brede erfaring og kjennskap til regjeringsarbeid, politikk og juss.Thomas Bodström (født 1962 i Uppsala) er jurist og medlem av Riksdagen. Han var justisminister for sosialdemokratene i perioden 2000.;2006 og fotballspiller i den svenske eliteserien («allsvenskan») 1987.;1989. Rømlingen er hans første roman. «Så dypt nede i maktens katakomber har du aldri vært før. Hendelser og miljøer er knivskarpt beskrevet. Det er en politisk thriller som faktisk kunne utspille seg .; hvis den ikke allerede har gjort det. Vanskelig å legge fra seg!»Liza Marklund

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205383067