Roser, kyss og døden

av (forfatter), Peter Grøn (oversetter) og Kari Wærum (medarbeider).

Silke 2014 Heftet

Dette er den femte boka om Christer Wijk.

Sommeren viser seg fra sin vakreste side når Puck ankommer familien Malmers herregård for å møte Christer Wijk og hans forlovede. Puck tas imot med åpne armer, men hun aner likevel uråd. Det virker som om den vordende brudens familie skjuler et eller annet. Men hva?Snart slår morderen til. Familiens patriark blir funnet død, og hans nærmeste kjenner seg lamslått av sjokk - ikke minst siden den skyldige må være en i deres egen krets.Puck og Christer Wijk samarbeider nok en gang om en mordgåte som må løses, og det snart. Hvis ikke kan morderen lykkes i å felle sitt neste offer ...Velkommen til en klassisk krimgåte! Maria Lang er Sveriges første krimdronning og en favoritt blant mange krimentusiaster. Det er en nostalgisk nytelse å lese en krimbok av Maria Lang, slik leseren hensettes til en unik svensk 50-tallsfølelse.6 av Maria Langs krimbøker har nylig blitt filmatisert. Filmene er utgitt på dvd og vises som tv-serie på TV 2.

Forlag Silke

Utgivelsesår 2014

Serier Silkeperle Christer Wijk (5)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Det er nesten så jeg får dårlig samvittighet for å like denne typen bøker så godt som jeg gjør. Men å sitte alene på en hytte, slik jeg gjorde da jeg leste den, bare i selskap med en flaske Malbec, bikkja og Maria Lang er noe i nærheten av den perfekte tilværelsen for meg.

Dette er den tredje av Silke forlags nyutgivelser av Maria Ls krimbøker fra 40-og 50-tallet. De skal komme på film i 2013, og da haster det for min del å få lest flest mulig av dem før så skjer. Å se en film etter å ha lest boka den bygger på er helt greit, men å få det i motsatt rekkefølge vil for meg bety at det er lite aktuelt å lese boka.

Opplegget er – akkurat som i de to forrige nyutgivelsene – typisk Maria Lang/Agatha Christiesk, med et titalls mennesker samlet på et isolert sted. To viktige forskjeller fra Dame Agatha er dog de utpreget svenske omgivelsene, samt et mye klarere feminint preg gjennom fortellerstemmen Puck.

Det skjer dramatiske ting. Ikke så mye mer å si om det – enten liker man det, slik jeg gjør, og blir ikke lei av oppskriften – eller så syns man at dette har gått ut på dato. Denne gangen trodde jeg for øvrig lenge at jeg hadde vært tidlig ute med å avsløre sammenhengen, men atter en gang ble jeg tatt ved nesen på de siste sidene.

Det eneste negative jeg har å si om boka, står forlaget for. Å bruke Agatha Christie to ganger (og Camilla Lâckberg en) på omslaget i reklameøyemed, syns jeg er godt i overkant. Inne i boka har forlagsdirektøren (?) skrevet en hilsen til leserne. Denne er så dårlig språklig at det er ubegripelig at det er gjort av et forlagsmenneske. Men ikke noe av dette ødelegger gleden over boka.

Har skrevet en omtale av denne herlige krimmen på bloggen min:

Selv handlings referatet lar det skinne igjennom at dette er krim fra “gamle dager” uten grusomme detaljer eller voldelige mordere. Her er man sivilisert til det øyeblikk man blir tatt. Kriminalkommissær Wijk løser mysteriene sammen med Puck; han med sin intelligens og hun med sin store evne til å få andre til å prate og til å huske detaljene i det hun har hørt. Sammen er de et par som kunne vært tatt rett ut av Agatha Christies bøker.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Denne er mest til mitt eget bruk. Jeg har lyst å lese bøker i rekkefølge selv om man ikke trenger å lese dem i rekkefølge.