Røde Robert Hermansen

redningsmann og syndebukk

Aschehoug 2014 Innbundet

72 år gammel fikk Robert Hermansen ny adresse: Tromsø fengsel. Der var han var dømt til å bli i to år.
Det var den totale nedturen for "Røde Robert" - han som hadde vært direktør i Kirkenes, i Narvik og i Odda og ikke minst på Svalbard, der han nesten alene fikk æren for det som med rette er blitt omtalt som "industrieventyret". Robert Hermansen, den politiske aktivisten, industrilederen som alltid satset på det gode i medarbeiderne, direktøren som utfordret direktørene - elsket og mislikt, mannen som ingen stilte seg likegyldig til ...

Her er hele historien - om oppveksten sammen med bror Tormod i Vestfold, om de elleville studieårene i Trondheim, praksisen i Sulitjelma, direktørlivet over hele Nord-Norge og i Odda, om de falske anklagene fra hans tidligere arbeidsgiver i Store Norske på Svalbard, om den urimelig harde dommen og om livet etterpå. 74-åringen har fortsatt mye ugjort!

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203293993

EAN 9788203293993

Omtalt sted Nord-Norge Svalbard

Omtalt person Robert Hermansen

Det er ett eller annnet med Robert Hermansen. Det må være arbeismoralen, det å brenne og ha en ildsjel for det man jobber med. Ikke rart at det smitter å jobbe sammen med en slik person.

Med en leder som Robert Hermansen er alt mulig, side 178

Jeg skjønner at det godt iføre seg skikkelig arbeistøy, værnesko og hjelm, jeg blir et helt helt annet menneske selv når tar på meg alt utsyret som skal til, når jeg oppholder meg inne på et anleggsområde.

Robert Hermansens formulering, på Svarbard: De er bønder eller nordlendinger hele gjengen. Verken mer eller mindre.

Arbeta jäklar. I graven skall ni vila.

Arbeta jäklar. I graven skall ni vila.

Kvalitet i arbeid, kvalitet i produkt.

Den Gud gir et embete, gir han også forstand.