Rød mand/Sort mand

Gyldendal 2018 E-bok

Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Utgivelsesår 2018

Språk Dansk

Rød mand/Sort mand inngår i det Leine selv har sagt skal bli en trilogi om grønlendernes frihetskamp. Romanen er på sett og vis forhistorien til Profetene i Evighetsfjorden, som kom ut i 2012.

Der handlingen i den første boka i trilogien utspiller seg på Grønland på slutten av 1700-tallet, er denne lagt til begynnelsen av det samme århundre. Det er en storslått historisk roman med et stort persongalleri, men med to tydelige hovedpersoner, nemlig «Grønlands apostel» Hans Egede og åndemaneren Aappaluttoq – henholdsvis Sort mand og Rød mand. Sentrale i handlingen er også en mildt sagt brokete gruppe dansker som seiler til Grønland for å kolonisere denne verdens største øy.

Jeg ga Profeterne i Evighedsfjorden en sterk femmer da jeg leste den i 2014, og hadde således store forventninger til denne. Og Leine innfrir absolutt denne gangen også. Han skriver med en innlevelse som gjorde at jeg formelig så for meg den mektige naturen så vel som menneskene og de kummerlige forholdene i kolonien og nærmest kjent de mange luktene – de fleste av dem dessverre stinkende og fæle. Etter min mening er Rød mand/Sort mand er en enda bedre og sterkere roman, og jeg triller en sekser på terningen. Ny favoritt!

Jeg har lest den på dansk, men ser at den ventes utgitt på norsk i slutten av april.

Min kone var ikke interesseret i det kristne budskab. Hun havde ikke været med os inde hos danskerne, men havde taget en anden mand mens jeg var derinde. Jeg slog manden ihjel, indhentede ham ude på havet en dag og trak ham simpelthen ud af kajakken og smed ham i vandet, så han druknede. Kajakken tog jeg med mig hjem. Det var en god kajak. Det var selvfølgelig ikke særlig kristent af mig at gjøre. Egentlig heller ikke særlig grønlandsk.

Nu er det ikke så mange tilbage, kun en håndfuld og en finger. Det hedder seks.

Katolik eller jøde, det kan være det samme, snerrer Egede. De er skidt ud af det samme hul.

Er der gode kristne og dårlige kristne?
Ja, det er der bestemt. Mange af kolonifolkene er dårlige kristne.
Måske ville vi grønlændere også blive dårlige kristne. Det er nok bedre at vi er gode grønlændere end dårlige kristne, tror du ikke det, præst?

Måske har Gud skabt utallige verdener der eksisterer side om side? En verden hvor mennesker har tre hoveder og fødder stikkende ud af ryggen, så de kan ligge ned mens de går.