Reza

Margbok 2015 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Etter en strabasiøs flukt fra Iran, ender Reza opp i Norge. Med et dimensjonsspekket bakteppe blir det en reise gjennom forfølgelse og selvransakelse, frykt og kjærlighet.

Reza gikk fram og tilbake foran maleriet og glemte hva han egentlig hadde reist seg for. Han satte seg ned igjen, vippet på stolen og fortsatte å jobbe med kroppene. Gjennom penselstrøkene fikk kroppene mer form, mens han vurderte og korrigerte proporsjonene og relasjonene mellom den rabiate mullaen på morens legeme og de nærmeste tilskuerne på lerretet. Han begynte å høre folkelarm. Det var som om støyen fra fortiden sivet ut gjennom scenen på lerretet og rett inn i hodet hans. Tankene dro ham med seg til den nybygde moskéen i enden av den trange gaten der han vokste opp.

Forlag Margbok

Utgivelsesår 2015

Forfatteren evner å dra leseren med seg inn i historien. Hans "malende" beskrivelser gjør at man føler at man deler opplevelsene med karakterene. Denne boken var vanskelig å legge fra seg og "levde" i meg lenge etter at jeg var ferdig med den.

• "I morgen vi ler" av Namra Saleem
  • "Et helt liv" av Robert Seethaler
  • "Tapte døtre - fortellinger om savn og kjærlighet" av Xinran
  • "Å telle duer" av Marie-Sabine Roger
  • "Himmelrike og helvete" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Babettes gjestebud" av Karen Blixen
  • "Mors og fars historie" av Edvard Hoem
  • "Det jeg elsket" av Siri Hustvedt
  • "Jo fortere jeg går jo mindre er jeg - roman" av Kjersti Annesdatter Skomsvold
  • "Fugletribunalet - roman" av Agnes Ravatn
  • "Mi briljante venninne - barndom, tidlig ungdom : roman" av Elena Ferrante