Regiment 193

fra Tyskland til Vestlandet langs norskekysten til Ishavsfronten 1940-1945

Forlaget Kristiansen 2015 Innbundet

I boken skildres trefninger og hendelser dette tyske infanteriregimentet var en del av fra luftlandingen på Sola flyplass 9. april 1940, via kamper med norske styrker på Vestlandet, kortvarig okkupasjon og troppetransporten fra Bergen i august 1941 og nordover langs norskekysten med torpedering utenfor Finnmarks-kysten. Mesteparten av krigen var regimentet i harde kamper mot russerne på Nordfronten.
Dette er en dokumentarisk fremstilling basert på arkivstudier samt opplevelser fortalt av dem som deltok, og resultatet er en helhetlig og kronologisk fremstilling av regimentets historie fra begynnelse til slutt, satt inn i en sammenheng av større hendelser.
Det meste av regimentets historie er knyttet til Norge, derfor blir boken også en fortelling om skjebnen til noen av de tyske soldatene som var i Norge krigsårene 1940-45. Hvem var de, hvor kom de fra, og hvordan var soldatlivet i avdelingene de tilhørte? Mange ble etter en tid i Norge overført til andre fronter, og hva skjedde med dem der? Deres videre skjebne etter krigen er også en del av historien . krigsfangenskap, hjemkomst, og hvordan noen av dem holdt ved like kameratskapet fra soldattiden gjennom veterantreff og kameratforeninger.
I den tradisjonelle norske krigshistoriske litteraturen finner man sjelden en helhetlig beskrivelse av en avdeling med tyske soldater som var i Norge, derfor er mye av dette ny og hittil ukjent historie.

Forlag Forlaget Kristiansen

Utgivelsesår 2015