Patriot

en selvbiografi

av (forfatter) og Gunnar Nyquist (oversetter).

Gyldendal 2024 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Aleksej Navalnyj begynte å skrive på sin selvbiografi PATRIOT kort tid etter at han nesten døde av en forgiftning i 2020. Boken er historien om hans liv: hans ungdom, hans aktivisme, hans ekteskap og familie, hans engasjement for å utfordre en verdensmakt som er fast bestemt på å stilne ham, og hans overbevisning om at endringen kommer, den kan ikke stoppes. Levende og fengslende detaljert skriver Navalnyj om sin politiske karriere, de mange attentatene mot hans liv, og livene til dem som står ham nærmest, og kampanjen han og hans team førte mot et stadig mer diktatorisk regime. Skrevet med den den samme lidenskapen, viddet, ærligheten og motet som han ble kjent for, er PATRIOT Navalnyjs siste brev til verden: en gripende beretning om hans siste år tilbrakt i det mest brutale fengslene som finnes; den er en påminnelse om hvorfor prinsippene om individuell frihet er så viktige; og en inspirerende oppfordring til å fortsette arbeidet han ofret sitt liv for. «Denne boken er et vitnesbyrd ikke bare om Aleksejs liv, men også om hans urokkelige engasjement i kampen mot diktatur – en kamp han ga alt for, inkludert sitt liv. I boken blir leserne bli kjent med mannen jeg elsket dypt – en mann med integritet og ukuelig mot. Å dele hans historie vil ikke bare hedre hans minne, men også inspirere andre til å stå opp for det som er rett og aldri miste synet av de verdiene som virkelig betyr noe.» — Julija Navalnaja Aleksej Navalnyj (1976–2024) var en russisk advokat, korrupsjonsjeger opposisjonspolitiker som kjempet mot det diktatoriske regimet i Russland.   Boken er oversatt av Gunnar Nyquist

Utgivelsesår 2024

ISBN13 9788205555457