På BA-HR bakke

en varslers historie

Solum Bokvennen 2020 E-bok

BA-HR er et av Norges mektigste advokatkontorer. Det er også finansielt avhengig av Kjell Inge Røkke. Noen i BA-HR var derfor villige til å trikse med tidligere helseminister Tore Tønnes konsulentregninger for arbeid utført for industrikongens selskap. Kari Breirem var ikke villig til det. Etter internt press, trusler og ydmykelser ble hun avskjediget - i full offentlighet. Tore Tønne døde, mediene ble kneblet, en BA-HR-partner fikk 50 000 kroner i forelegg, og flere år senere mottok Røkke Peer-Gynt-prisen. Breirems historie viser at mye burde vært annerledes.

Kari Breirem er senere blitt det norske symbolet på varsleren - uredd og sannhetssøkende. På BA-HR bakke er hennes personlige beretning om hva som egentlig skjedde.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2020

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Kjell Inge Røkke Kari Breirem Tore Tønne

Boken gir et lite gløtt inn i hvordan makten er fordelt mellom ulike interesser som styrer Norge og hvordan disse forholder seg til hverandre. Selv om boken er noen år gammel, tenker jeg at det som kommer frem fortsatt er relevant. Boken er også et godt eksempel på hvorfor vi trenger regler som gir vern for varslere. Forståelig nok er fremstillingen preget av forfatterens subjektive oppfatning og vurderinger. Dette er forståelig, men jeg tror boken ville blitt bedre om hun hadde klart å holde større distanse til stoffet.

Skremmende biografi om korrupsjon og sammenblanding av offentlige og private bedrifter. Kritikk av Røkke, advokatfirmaet BAHR og norske politikere.

Det er en god ting ved livet: Vi vet ikke noe om fremtiden. Hadde jeg hatt en anelse om det som skulle komme, hadde jeg definitivt ikke sittet her i dag.

• "Pengeland - hvordan finanseliten og de superrike stjeler fra folket og truer demokratiet" av Oliver Bullough
  • "Et kvart liv - Håvard Vederhus 1989-2011" av Hans Olav Lahlum
  • "Selv om sola ikke skinner - et portrett av 22. juli" av Stian Bromark
  • "Prosessen" av Gerd-Liv Valla
  • "Jon Michelet - en folkets helt" av Mímir Kristjánsson
  • "Jakten fortsetter - en liten bok om livsmot" av Eva Joly
  • "Angela Merkel - et europeisk drama" av Ingrid Brekke
  • "Iskyss - om spionasje og kjærlighet i den kalde krigens tid" av Alf R. Jacobsen
  • "Fjordman - portrett av en antiislamist" av Simen Sætre
  • "Berlinmuren - 13. august 1961 - 9. november 1989" av Frederick Taylor