Over Atlanteren i et egg

Flyt forlag 2006 Heftet

Ålesund, 1904. Ole Brude og mannskapet hans begir seg ut på seilas i stålegget Uræd. Målet er å krysse Atlantererhavet, til Amerika. Brude vil bevise sin teori om at overbygde livbåter av stål, i motsetning til spinkle og åpne livbåter av er tre, er det som fungerer ved skipsforlis. Boka skildrer den fem måneder lange ferden ute på sjøen.

Over Atlanteren i et egg Skrevet av: Sigmund Strøm Dette er fortellingen om en heltedåd av de største i norsk sjømannshistorie. Av uransakelige årsaker ble dåden glemt - kanskje fordunstet den i oppstyret omkring unionsoppløsningen i 1905? I det skjebnesvangre året 1904, da Ålesund brenner ned til grunnen, legger Ole Brude av gårde i sitt stålegg "Uræd". Ole vil bevise at et overbygd redningsfartøy er det eneste riktige. I fem måneder, gjennom de verste høst- og vinterstormer, tilbringer Ole og hans tre kamerater mesteparten av sin tid inne i egget. Sigmund Strøm skaper en dramatisk beretning, en blanding av fiction og fakta. Resultatet blir en spennende beretning, like stormfylt som havet selv, drivende godt skrevet. Og til slutt... "Uræd" døde ikke, ifølge myten. Egget ble kjøpt av et stort stålverk som smeltet det om og leverte stål til mange skip over hele verden. Har et skip en gang fått en bit av "Uræd"s metall i seg, kan det aldri synke. Man kan aldri vite noe sikkert om legender - de er bare til å tro på. Sigmund Strøm Sigmund Strøm ble født i 1940 i Ålesund, der han tilbrakte sin barne- og ungdomstid. Han har vært journalist og redaktør i nærmere 40 år i en rekke aviser. I Norge var han blant annet ansatt i Bergens Tidende og i NTB. I 1982 flyttet han til Sverige der han har vært ansatt som politisk redaktør i Eskilstuna-Kuriren. Bøkene fra Flyt Forlag kommer i et fast og forholdsvis lite format (11 x 17cm) - bøkene får plass selv i den minste bokhylle ombord i en båt! De er heftet, men med ekstra smussomslag. Opplagene er små, helt nede i 100 eksemplarer av enkelte titler.

Forlag Flyt forlag

Utgivelsesår 2006