Østen og det ubevisste

av (forfatter), Ove Steen (gjendikter) og Ole Grepp (gjendikter).

Eik forl. 2009 Innbundet

Denne boken viser blant annet hvordan Carl Gustav Jung knytter det kollektivt ubevisste til den orientalske ånd, og hva Jung mener kløften mellom kristendommen og Østens religioner består i. Boken inneholder 11 artikler hentet fra Jungs samlede verker, samt tre kapitler fra hans selvbiografi.

Her i Vesten kjenner vi Carl Gustav Jung som en ytterst original - og omstridt - psykolog, som Freuds erklærte kronprins og senere antagonist, som Sabina Spielreins ulykkelige kjærlighet, som mystiker og alkymist. Mindre kjent er det kanskje at han i flere tiår var sterkt opptatt av Østens tankegods: yoga, Zen, I Ching og den tibetanske dødebok. Det er ikke uten grunn at han er blitt kalt en østerlandsk sjel i en vesterlandsk kultur. I denne boken redegjør han for forbindelsen mellom den østlige ånd og sin egen analytiske psykologi - mellom yoga, zen, dødeboken og det han kalte det kollektivt ubevisste, undergrunnen i den menneskelige psyke. Formålet med Østens åndelige øvelser er, i likhet med hans egen psykoterapeutiske metode, å berede grunnen for oppbrudd av forvandlende og helbredende innhold fra det ubevisste.

Forlag Eik forl.

Utgivelsesår 2009

• "Symbolene og det ubevisste" av Carl Gustav Jung
  • "Å bli den du er" av Eckhart
  • "Tao te ching - utvalgte taoistiske skrifter" av Rune Svarverud
  • "Tenkningens historie 2 - den nyere tid : fra 1600-tallet til vår egen tid" av Anfinn Stigen
  • "Filosofiske undersøkelser" av Ludwig Wittgenstein
  • "Tanker" av Blaise Pascal
  • "Jeg og du" av Martin Buber
  • "Tenkningens historie 1 - oldtiden, middelalderen, nyere tid inntil vitenskapen på 1600-tallet" av Anfinn Stigen
  • "Om det tragiske" av Peter Wessel Zapffe
  • "Kjedsomhetens filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen