Å bli den du er

av (forfatter), Jon Wetlesen (redaktør) og Jon Wetlesen (oversetter).

Bokklubben 2008 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis! Kjøp boka hos ark.no

Den tyske mystiker mester Eckhart har vært en inspirasjonskilde for søkende mennesker i 700 år. De tyve tekstene som denne boka inneholder, er hentet fra forfatterens tyske tekster, hans tre traktater og et utvalg av hans prekener. Boken har en innledning om hans liv og hans vei til indre frihet. Har litteraturliste.

Forlag Bokklubben

Utgivelsesår 2008

Serie Verdens hellige skrifter

Mennesket har en fri vilje som det kan velge godt eller ondt med, og Gud gir det valget mellom døden for å handle ondt og livet for å handle rett.

Derfor skal dere ikke legge dere til noen bestemt måte, for Gud er ikke på noen måte, hverken den ene eller den andre. De som tar Gud på en slik måte, gjør ham derfor urett. De tar måten, men ikke Gud. Behold derfor dette ordet: at dere bare har Gud for øye og søker ham.

Slik er de ord utlagt som den hellige Johannes skriver: "Guds kjærlighet er åpenbart oss". At det er skjult for oss, har ingen andre skyld i enn vi selv. Vi er årsaken til alle våre hindringer.

Elsker du deg selv, så elsker du alle mennesker som deg selv.å lenge du elsker et annet menneske mindre enn deg selv, har du ennå ikke elsket deg selv i sannhet. For da har du ikke hatt alle mennesker like kjær som deg selv; i ett menneske alle mennesker; og dette mennesket er Gud og menneske. Slik forholder et menneske seg rett når når det elsker seg selv og elsker alle mennesker like mye som seg selv; et slikt menneske forholder seg helt rett.

"Nå kunne du spørre når viljen er en rettferdig vilje? En vilje er hel og rettferdig når den er uten alle [selviske] egenskaper, der hvor den har gått ut av seg selv og blitt formet i Guds vilje. Jo mer dette er tilfellet, desto mer rettferdig og sann er viljen. Og i en slik vilje formår du alt, i kjærlighet eller hva du vil."

Her er skjønnlitterære bøker frå 2011, litt hulter til bulter pga.teknisk feil. Det var eit godt leseår.