Tenkningens historie 1

oldtiden, middelalderen, nyere tid inntil vitenskapen på 1600-tallet

Ad Notam Gyldendal 1983 Heftet

Presenterer de viktigste svar på sentrale spørsmål om menneskets tilværelse og hvordan vi skal leve livet vårt, slik de er gitt i den europeiske tradisjon fra oldtiden til i dag, og i den historisk gitte kulturelle og sosiale ramme. Bind 1 tar for seg perioden fra oldtiden frem til 1600-tallet, mens bind 2 behandler perioden 1600 til i dag. Gjennom hele verket gjøres det forsøk på å dekke et tidligere forsømt felt: Hvordan filosofene har betraktet forholdet mellom kvinne og mann, kvinnenes stilling i samfunnet og kvinnens krav på likestilling. Illustrert.

Dette er klassikeren innen filosofihistorie, som har loset utallige studenter fram til eksamen. Boka kan brukes ved alle universiteter. Bind 1 går fra oldtiden til 1600-tallet.

Forlag Ad Notam Gyldendal

Utgivelsesår 1983

ISBN13 9788205146631

EAN 9788205146631

• "Tenkningens historie 2 - den nyere tid : fra 1600-tallet til vår egen tid" av Anfinn Stigen
  • "Dannelse - tenkning, modning, refleksjon" av Bernt Hagtvet
  • "Å forstå si samtid - essay" av Georg Henrik von Wright
  • "Heidegger - en innføring i hans filosofi" av Guttorm Fløistad
  • "Platon for begynnere" av Dave Robinson
  • "Estetisk teori" av Theodor W. Adorno
  • "SAK - Søren Aabye Kierkegaard" av Joakim Garff
  • "Tractatus logico-philosophicus" av Ludwig Wittgenstein
  • "Modernitetens okkulte inspirasjon - Giordano Bruno og arven etter Hermes Trismegistos" av Frances A. Yates
  • "På leting etter Spinoza - glede, sorg og den følende hjernen" av Antonio R. Damasio
  • "Filosofiens historie 2 - fra renessansen til vår tid" av Arne Næss
  • "Popol vuh" av Christian Rugstad