Ønsketyvene

av (forfatter) og Lisa Vesterås (oversetter).

Gresvik forl. 2012 Innbundet

Tolv år gamle Griffin mottar et skrin med mynter som er stjålet fra ønskefontener. Det hviler en forbannelse over myntene som gjør at den som har dem er en ønsketyv dersom myntene ikke leveres tilbake til eierne. Ønsketyven får sine egne onde ønsker oppfylt, men ikke de gode. Griffin må kjempe mot de mørke kreftene, og underveis møter hun kjekke Garrett.

Ønsketyvene er en spennende og mystisk roman for barn i alderen 9+. Vi møter Griffin, en tolv år gammel jente som en dag mottar et skrin med elleve gamle mynter av en eldgammel, skummel dame. Myntene skal vise seg å være gamle ønskemynter som den gamle damen har fisket opp av ønskefontener den gangen hun var ung. Dermed har ingen av ønskene til de som kastet myntene i fontenen, gått i oppfyllelse. Griffins oppgave blir å levere tilbake myntene til de opprinnelige ønskerne, og først da vil ønskene bli til virkelighet. Men det hviler en forbannelse over myntene - så lenge de ikke leveres tilbake, vil den som har dem, ikke få oppfylt sine egne gode ønsker, kun de negative... Underveis i jakten på de opprinnelige ønskerne, får Griffin utfordret sin rettferdighetssans, sitt mot og sin dømmekraft. Hun erfarer mange problemer, men også en del positive hendelser, som et nærmere kjennskap med kjekke Garrett som går på samme skole.

Forlag Gresvik forl.

• "Årets ansikt" av Sophia Bennett