Norgesglasset

godt og enkelt fra radiokjøkkenet

av (forfatter), Inge Johnsen (forfatter) og Aage Hojem (illustratør).

NRK 2007 Innbundet

Boka inneholder råvarekunnskap og basisoppskrifter som gjør det enklere å lage sunn og velsmakende hverdagsmat. Den gjennomgår grunnleggende teknikker for å lykkes på kjøkkenet og har med oppskrifter sortert etter de beste råvarene hver årstid gir i Norge. Med tegnforklaringer som angir om oppskriftene er raske å lage eller om de egner seg som basis- eller festoppskrifter. Har register og litteraturliste.

Vil du bli god til å lage mat? Lurer du på hvordan? Du trenger ikke posesauser og -supper, kakeblandinger eller halvfabrikata fra butikken, heller ikke østers, kaviar, sjeldne kryddere og dyre kjøkkenredskaper. I denne kokeboka finner du råvarekunnskap og basisoppskrifter, grunnleggende oppskrifter på sauser, kraft, iskrem eller kjøttkaker. Behersker man et utvalg av disse fremgangsmåtene, er veien til god, sunn og velsmakende mat kort. Boka inneholder nærmere hundre oppskrifter delt inn i årstider med vekt på de beste råvarene hver årstid i Norge byr på. Oppskriftene kan varieres og bygges ut til festmåltider. Boka er basert på radioprogrammet i Norgesglasset, der Inge og Tron lager både kjapp og litt mindre kjapp mat i serien .Smaken av Norge..

Forlag NRK

Utgivelsesår 2007