Nordiske nasjonalretter

en matglad reise i våre nordiske naboland

av (forfatter), Aase Strømstad (forfatter), Eirik Myhr (forfatter) og Bengt Wilson (illustratør).

Norsk fakta forl. 2000 Innbundet

Boka har oppskrifter på retter fra forskjellige regioner i Finland, Sverige, Danmark, Island og Færøyene. Hver regions kultur, historie og mattradisjoner blir presentert, og kokker fra de forskjellige landene presenterer sine favorittretter og landets tradisjonelle og mest populære retter. Har register.

ARNE BRIMI
NORDISKE NASJONALRETTER
En matglad reise i våre nordiske naboland
Landene i Norden er like, og de er ganske forskjellige. Ser vi på hva som står på matbordene, opplever vi det samme. Likhetene er påfallende, men det er sannelig også forskjellene.
I denne boken har Arne Brimi, Aase Strømstad og Erik Myhr samlet sine inntrykk etter å ha reist Norden på kryss og tvers for å studere matkultur og stikke hodene i lokale gryter. Resultatet av ferden er blitt en enestående presentasjon av Norden som kulinarisk landskap og en appetittvekkende skattkiste som inneholder flere hundre oppskrifter fra alle deler av Norges naboland.
Mange av rettene stammer fra fremragende kjøkkensjefer som har lagt seg i selen for å vise hva nettopp deres distrikt kan by på når kjøkkenredskapene håndteres av profesjonelle hender. Et vell av andre oppskrifter er samlet inn for å presentere tradisjonene som holdes i hevd av lokalbefolkningen - dette er hva man spiser til hverdag og fest i de tusen hjem.
Både artiklene som presenterer de matkulturelle landskapene, og det overveldende utvalget av oppskrifter er ledsaget av vakre fargefotos. Bokens hovedfotograf er Bengt Wilson som har tatt de fristende matbildene i nordiske restaurantkjøkkener og i eget fotostudio. Han har hatt et tett samarbeid med Arne Brimis lokale kjøkkensjefer så vel som med norske matkunstnere.
God appetitt!

Forlag Norsk fakta forl.