No logo

av (forfatter).

Oktober 2001 Innbundet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.50 (42 terningkast.)

296 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Klein viser hvordan merker er til stede over alt, ikke bare i media og på gata, men i økende grad også på skolene. De multinasjonale selskapene hevder at de støtter mangfoldet, men Klein viser hvor enkelt det er for store kjeder å sensurere innholdet i f.eks. videoer. Klein ser også på arbeiderne som holder disse selskapene i gang, men som sjelden får del i suksessen og utbyttet. Hun viser videre hvordan bruken av vikarer og korttidsansatte undergraver mulighetene til å organisere arbeiderne, samtidig som denne typen ansatte ikke får del i de samme godene som de fast ansatte gjør. Boka viser hva den globale økonomien har gitt oss, og beskriver hva som nå blir gjort for å stoppe den. Har register.

Omtale fra forlaget

I No Logo avdekker Naomi Klein sviket mot informasjonsalderens sentrale løfter: valg, interaktivitet og økt frihet. Boka er på en gang kulturell analyse, politisk manifest, sosiologisk avhandling og designhistorie. På en levende måte fremstiller Naomi Klein den økende aktivistiske motstanden mot globaliseringen. Hun forklarer hvorfor noen av de mest berømte merkene plutselig befinner seg i feil ende av en sprayboks, en hackeoperasjon, eller en internasjonal kampanje mot stor#31;konsernene, og viser hvorfor så mange unge går ut på gata og krever en mer rettferdig verden.

Bokdetaljer

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2001

Format Innbundet

ISBN13 9788249500598

EAN 9788249500598

Språk Bokmål

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

4 19 15 3 0 1

Bokomtaler

Som vanlig skriver Klein med stor autoritet. Selv om denne boka nå har blitt 17 år gammel er det fortsatt problemstillinger der som er like aktuell i dag. En ting som slår meg er hvordan arbeiderene til store nasjonale, og i særdeleshet globale selskaper er blitt en utgift som skal koste firmaet minst mulig. Som de som syr og lager sko til Nike, for å ta et eksempel, er folk som får mindre enn minstelønn for å jobbe 12 timers skift. Og de som selger tingene i butikk får ikke en anstendig lønn de kan leve av. Firmaene har klart å innbille folk at å jobbe i kles-,mat eller en hvilken som helst detaljhandel er for ungdommer som egentlig ikke trenger jobben. De er der bare for å få råd til å kjøpe en bil. I min nærbutikk er det bare ungdommer som blir i jobben i beste fall opp mot ett år. Har du hus, bil og unger blir lønnen i detaljhandelen for liten til å leve av. Er det slik vi vil ha det?

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket


Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Sjokkdoktrinen - katastrofekapitalismens fremmarsj" av Naomi Klein
  • "Distinksjonen - en sosiologisk kritikk av dømmekraften" av Pierre Bourdieu
  • "Øyeblikkets tyranni - rask og langsom tid i informasjonssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Frys - vellykket nedfrysing av herr Moro" av Roy Andersson
  • "Underverden" av Don DeLillo
  • "Dumme hvite menn - og andre dårlige unnskyldninger for nasjonens tilstand" av Michael Moore
  • "Glamorama" av Bret Easton Ellis
  • "Dannelse - alt det du må vite" av Dietrich Schwanitz
  • "Vernon God Little - en komedie i dødens nærvær fra det 21. århundre" av D.B.C. Pierre
  • "Å" av Knut Nærum
  • "Det annet kjønn" av Simone de Beauvoir
  • "Irr! Grønt! - roman" av Dag Solstad
Alle bokanbefalinger for dette verket