Nesearbeid for hund

skritt for skritt fra godbitsøk til sporsøk

Tun 2005 Innbundet

Boka viser hvordan du skrittvis kan føre hunden gjennom leiker og øvelser der hundens luktesans står i fokus. Den starter med å beskrive godbitsøk, går videre via feltsøk til sporsøk og luktdiskriminering. Har ordforklaringer.

Er du nysgjerrig på hundens luktesans? Hvordan hunden kan finne nøklene dine på stranda, kjæresten din som har gjemt seg i skogen og lokalisere jordskjelvofre under lag på lag med materialer? Lurer du på hvordan du kan stimulere hunden din best mulig, bedre samarbeidet mellom dere og ikke minst hvordan dere kan ha det utrolig moro sammen? "Nesearbeid for hund" besvarer disse spørsmålene og enda noen flere. Boka tar deg med inn i en verden av lukter. Hunder har utallige måter å bruke luktesansen sin på i menneskets tjeneste - bli kjent med hvordan også du kan bruke denne evnen til å følge sporet av minstemann, plukke ut akkurat dine nøkler i en stor nøkkelhaug eller hvorfor ikke la hunden jobbe for maten ved å lukte seg frem til den? Boka tar deg skrittvis fra de enkleste oppgavene til mer avanserte øvelser. "Nesearbeid for hund" gir deg muligheten til å bruke hundens nese til glede for deg - og ikke minst hunden. Anne Lill Kvam kommer fra Kongsberg og er en aktiv kursholder i søk og andre aktiviteter for hunder og eierne deres - verden rundt. Hun har erfaring fra Norske redningshunder og har også drevet med minesøk i Angola. Hun har samarbeidet med Turid Rugaas på prosjekter i mange land. Anne Lill har mange spennende historier å fortelle. Flere av dem finner du i "Nesearbeid for hund".

Forlag Tun

Utgivelsesår 2005

• "Kulturkollisjonen mellom hund og menneske" av Jean Donaldson
  • "Hundens språk og atferd - en illustrert håndbok" av Barbara Handelman
  • "Lydighetstrening i teori og praksis - fra grunnferdigheter til konkurranse" av Cecilie Køste
  • "Fra valp til voksen hund" av Åsa Ahlbom
  • "Hverdagslydighet fra valp til voksen" av Arne Aarrestad