NAV ved et veiskille

organisasjonsendring som velferdsreform

av (redaktør) og Knut Fossestøl (redaktør).

Gyldendal akademisk 2011 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 5.00 (1 terningkast.)

2 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Har NAV-reformen vært et politisk feilskjær? Har reformen skapt samordnet bistand til brukerne og fått flere i arbeid?
Forfatterne viser at NAV-kontorene er kommet kort i dette arbeidet, og de reiser spørsmål ved om de organisatoriske grepene NAV har gjort legger til rette for at oppgavene overfor brukerne løses på bedre måter. De hevder at fokuset må rettes mot hva som kan gjøre førstelinjen bedre egnet til å jobbe helhetlig med brukerne, og mener at 2011 representerer et veiskille for reformen.Boken er viktig for nåværende og framtidige ledere og medarbeidere i NAV. Den viser det potensialet som er skapt for helhetlig og målrettet innsats for de med behov for bistand rettet mot arbeid og aktivitet. 

Bokdetaljer

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2011

Format Heftet

ISBN13 9788205398801

EAN 9788205398801

Språk Bokmål

Sider 279

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 1 0 0 0 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket


Sitater fra dette verket

Vilde, syk av MS: "Jeg er en medborger og ikke en utnytter. Jeg vil egentlig ikke gå på NAV, men bare ha fred og ro. Men du blir fanget på NAV, fordi de må tilpasse brukerne til systemene, og mer nå enn før. Det har ikke skjedd noen ting etter reformen, annet enn at jeg er tvunget til å gå på flere møter."

Godt sagt! (1) Varsle Svar

En del av NAV-kontoret sitter på "arbeidsgiverne", dvs arbeids- eller praksisplassene, mens andre sitter på personene som trenger disse plassene, og koblingen blir avhengig av en kommunikasjon som ikke fungerer. Markedsteamene skjermer seg fra de "svakeste" brukerne - det er ikke deres ansvar å finne de som passer i de tilgjengelige praksisplassene. Den avgrensningen som fantes i gamle Aetat (prioritering av "reelle arbeidssøkere", ordinære ledige) synes å ha blitt med inn i de nye NAV-kontorene.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Innføring av AAP (arbeidsavklaringspenger) innebærer et mentalitetsskifte ("hjelp til å komme i arbeid og aktivitet" fremfor "har hun rett til ytelse?" når man møter brukeren).

Godt sagt! (0) Varsle Svar

De tre tidligere etatene har hatt ulike datasystemer…Arena var Aetats IKT-løsning for registrering og oppføring av arbeidssøkere, av arbeidsmarkedstiltak og behandling av krav om dagpenger og attføringspenger. Siden Aetat var den minste av de statlige etatene, var dermed Arena det systemet færrest av de ansatte i NAV hadde kjennskap til...Ansatte beskriver at ukentlige møter avsatt til å diskutere fag, ender med gjennomgang av Arena.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Kvinnearbeid er blitt ungdomsarbeid. Et omfattende deltidssegment har erstattet fulltidsarbeidsmarkedet for arbeidssøkende tenåringer.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

2 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket