Omtale fra forlaget
Har NAV-reformen vært et politisk feilskjær? Har reformen skapt samordnet bistand til brukerne og fått flere i arbeid?
Forfatterne viser at NAV-kontorene er kommet kort i dette arbeidet, og de reiser spørsmål ved om de organisatoriske grepene NAV har gjort legger til rette for at oppgavene overfor brukerne løses på bedre måter. De hevder at fokuset må rettes mot hva som kan gjøre førstelinjen bedre egnet til å jobbe helhetlig med brukerne, og mener at 2011 representerer et veiskille for reformen.Boken er viktig for nåværende og framtidige ledere og medarbeidere i NAV. Den viser det potensialet som er skapt for helhetlig og målrettet innsats for de med behov for bistand rettet mot arbeid og aktivitet.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2011
Format Heftet
ISBN13 9788205398801
EAN 9788205398801
Språk Bokmål
Sider 279
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Vilde, syk av MS: "Jeg er en medborger og ikke en utnytter. Jeg vil egentlig ikke gå på NAV, men bare ha fred og ro. Men du blir fanget på NAV, fordi de må tilpasse brukerne til systemene, og mer nå enn før. Det har ikke skjedd noen ting etter reformen, annet enn at jeg er tvunget til å gå på flere møter."
En del av NAV-kontoret sitter på "arbeidsgiverne", dvs arbeids- eller praksisplassene, mens andre sitter på personene som trenger disse plassene, og koblingen blir avhengig av en kommunikasjon som ikke fungerer. Markedsteamene skjermer seg fra de "svakeste" brukerne - det er ikke deres ansvar å finne de som passer i de tilgjengelige praksisplassene. Den avgrensningen som fantes i gamle Aetat (prioritering av "reelle arbeidssøkere", ordinære ledige) synes å ha blitt med inn i de nye NAV-kontorene.
Innføring av AAP (arbeidsavklaringspenger) innebærer et mentalitetsskifte ("hjelp til å komme i arbeid og aktivitet" fremfor "har hun rett til ytelse?" når man møter brukeren).
De tre tidligere etatene har hatt ulike datasystemer…Arena var Aetats IKT-løsning for registrering og oppføring av arbeidssøkere, av arbeidsmarkedstiltak og behandling av krav om dagpenger og attføringspenger. Siden Aetat var den minste av de statlige etatene, var dermed Arena det systemet færrest av de ansatte i NAV hadde kjennskap til...Ansatte beskriver at ukentlige møter avsatt til å diskutere fag, ender med gjennomgang av Arena.
Kvinnearbeid er blitt ungdomsarbeid. Et omfattende deltidssegment har erstattet fulltidsarbeidsmarkedet for arbeidssøkende tenåringer.
2 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket