Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka gir en innføring i etikk og etisk tenkning knyttet til arbeid med mennesker. Sentrale temaer i del 1 er grunnvilkårene for det å være menneske. Del 2 beskriver ulike etiske retninger. Teorien er her knyttet til eksempler fra helse-, sosial- og undervisningssektoren. I del 3 presenterer forfatterne en "KLOK-modell" som kan være til hjelp når man konkret står i etiske dilemmaer og skal vurdere hva som er god og riktig handling. Henvender seg til helse-, sosialfaglige-, lærer- og førskoleutdanningene. Har litteraturliste og stikkordregister.
Omtale fra forlaget
Boka gir en innføring i etikk og etisk tenkning knyttet til arbeid med mennesker. Boka er delt i tre deler; i den første legges det vekt på grunnvilkårene for det å være menneske; sårbarhet, avhengighet, skjørhet, dødelighet og retten til å bestemme over sitt eget liv. Avhengighet og autonomi er sentrale begreper i alt arbeid med mennesker. I del II gis det en innføring i etiske retninger; pliktetikk, diskursetikk, nytteetikk, dydsetikk og nærhetsetikk. Teorien er nært knyttet opp til eksempler fra helse-, sosial- og undervisningssektoren. Til slutt presenteres en modell som kan være til hjelp når man står i etiske dilemmaer og skal vurdere hva som er god og riktig handling. Modellen legger vekt på hvordan vi bruker tidligere erfaringer i møte med nye problemer, og ikke bare handler ut fra etiske prinsipper eller normer.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2000
Format Heftet
ISBN13 9788241711947
EAN 9788241711947
Språk Bokmål
Sider 279
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket... et samfunns moralske kvalitet vises gjennom den standard det søker å etterleve overfor de svakeste og mest trengende.
Evnen til kritisk distanse hører også til god yrkesetisk kompetanse. Men distansen forutsetter at man først har en tilstrekkelig nærhet. Hvis ikke er distansen avmoraliserende.
Nå er synd ikke, som mange tror, først og fremst en moralsk kategori. Synd betegner først og fremst at mennesket river seg løs fra samlivet med Gud og ikke anerkjenner sin bestemmelse til å være Guds bilde. I stedet vil det selv være Gud. Den moralske følgen av dette er at menneskets vilje blir preget av en selvsentrering som gjør andre mennesker til midler for oppfyllelsen av dets egne ønsker. Mange fanges dermed i selvsentrerthet, i stedet for i frihet å gjøre det gode som hører med til å leve i fellesskap med Gud.
16 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket