Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka gir en innføring i etikk og etisk tenkning knyttet til arbeid med mennesker. Sentrale temaer i del 1 er grunnvilkårene for det å være menneske. Del 2 beskriver ulike etiske retninger. Teorien er her knyttet til eksempler fra helse-, sosial- og undervisningssektoren. I del 3 presenterer forfatterne en "KLOK-modell" som kan være til hjelp når man konkret står i etiske dilemmaer og skal vurdere hva som er god og riktig handling. Henvender seg til helse-, sosialfaglige-, lærer- og førskoleutdanningene. Har litteraturliste og stikkordregister.
Omtale fra forlaget
Boka gir en innføring i etikk og etisk tenkning knyttet til arbeid med mennesker. Sentrale temaer i del 1 er grunnvilkårene for det å være menneske. Del 2 beskriver ulike etiske retninger. Teorien er her knyttet til eksempler fra helse-, sosial- og undervisningssektoren. I del 3 presenterer forfatterne en "KLOK-modell" som kan være til hjelp når man konkret står i etiske dilemmaer og skal vurdere hva som er god og riktig handling. Henvender seg til helse-, sosialfaglige-, lærer- og førskoleutdanningene. Har litteraturliste og stikkordregister.
Forlag Ad Notam Gyldendal
Utgivelsesår 1997
Format Heftet
ISBN13 9788241706660
EAN 9788241706660
Språk Bokmål
Sider 245
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket... et samfunns moralske kvalitet vises gjennom den standard det søker å etterleve overfor de svakeste og mest trengende.
Evnen til kritisk distanse hører også til god yrkesetisk kompetanse. Men distansen forutsetter at man først har en tilstrekkelig nærhet. Hvis ikke er distansen avmoraliserende.
Nå er synd ikke, som mange tror, først og fremst en moralsk kategori. Synd betegner først og fremst at mennesket river seg løs fra samlivet med Gud og ikke anerkjenner sin bestemmelse til å være Guds bilde. I stedet vil det selv være Gud. Den moralske følgen av dette er at menneskets vilje blir preget av en selvsentrering som gjør andre mennesker til midler for oppfyllelsen av dets egne ønsker. Mange fanges dermed i selvsentrerthet, i stedet for i frihet å gjøre det gode som hører med til å leve i fellesskap med Gud.
16 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket