Nære venner

Aschehoug 1995 Innbundet

I den engelske byen Whittingbourne lever to familier som er knyttet sammen med sterke bånd. Laurence og Hilary har tre sønner og driver familiehotell. Laurences gamle skolevenninne, Gina, er gift med kunsthandleren Fergus, og de bor sammen med datteren Sophy, 16 år, i stedets eldste hus. Men idyllen brytes den dagen Fergus drar til London for å "leve sitt eget liv". Gina søker trøst hos Laurence, og Sophy blir overlatt til seg selv når de voksnes ekteskap og vennskap begynner å rakne. Om familieforhold, kjærlighet, vennskap og svik.

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788203201868

EAN 9788203201868

Läser den svenska översättningen "Bästa vänner" i Maria Samuelssons inläsning. Joanna Trollop lyckas återigen att skapa en tät väv av olika karaktärer där vi får lära känna flera av dem såsom väldigt troliga personer. Ingen är helt god- ingen är helt ond och kanske löser det sig på ett överraskande sätt till slut. Och jag blir överraskad av henne. Flera gånger sker det saker som jag inte hade kunnat gissa mig till och då är det bra litteratur! Särskilt som boken får mig att tänka över min egen situation och jämföra en del med hur jag själv skulle reaggera i motsvarande situation. En BRA bok att rekommendera och jag hade inte lust att göra annat än höra på den! Och tänk om en skådespelare hade läst in boken...då hade den blivit ännu bättre!