Motmakt, maktmot

ny kvinnemakt og hvordan den kan forandre samfunnet

Tiden 1994 Innbundet

En provoserende bok om kvinnekamp. Forfatteren hevder at hvis kvinnene neglisjerer de mange og store fremskritt som kvinner har oppnådd, kan heller ikke kvinnekampen nå målene om likestilling og balanse. Kvinner har makt og innflytelse, men spørsmålet er om de tør bruke kraften. Med noter og litteraturliste.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1994

Serie Orakel (9)

En feministisk appellerende bok med mange sympatiske meninger. En kuriositet, sett fra et norsk standpunkt, er formaningene om hvor feministisk det er å skaffe seg håndvåpen. Jeg har ikke sett SV og Rødt sette det på programmet ennå...

Oversettelsen er grei, med noen unntak som at advocate blir til advokat - og at PC blir til PC i stedet for til PK (politisk korrekt). Imidlertid er det et stort aber i form av oversettelsen av tittelen: Fire With Fire ble til Motmakt maktmot. En tungekrøllende tittel, et slags fikst påfunn, men rett og slett dårlig.

Ulempen med boka er svak kapittelstruktur, som legger opp til gjentakelser samt at framdriften i boka er uklar. Tendensen til oppramsing er påtakelig. Enkeltopplysningene er interessante, men de pakkes altså inn på en for omstendelig måte.

• "Røyksopp" av Fay Weldon
  • "Hvite tenner" av Zadie Smith