Mosca Mye og de forbudte ordene

av (forfatter) og Stian Omland (gjendikter).

Omnipax 2007 Innbundet

Tolv år gamle Mosca Mye er en av de få som kan lese og skrive. I en verden der bøker er holdt for å være svært farlige ting, er dette en evne som vil forandre livet hennes. Hun blir dratt inn i en spennende fortelling, men hun oppdager snart at ordene også kan bli hennes død.

Tolv år gamle Mosca Mye har ikke stort: En onkel som låser henne inn i mølla hver kveld og én venn; den hardtklypende gassen Sarasene. Men - hun er også blant de få som kan lese og skrive. I en verden der bøker er holdt for å være svært farlige ting, er dette en evne som vil forandre livet hennes. Når den veltalende svindleren og spionen Eponym Klent dukker opp i landsbyen, er ikke Mosca sen om å overtale ham til å ansette henne som sekretær (noe som er forholdsvis enkelt i og med at han sitter i gapestokken og Mosca har nøklene ...). Sammen rømmer de til et liv fullt av farer og bedrag. De oppdager hemmelige forbund, spionerer på mystiske skikkelser om bord i flytende kaffehus og blir innblandet i politisk maktkamp på høyeste nivå. Det er akkurat en slik fortelling Mosca alltid har ønsket å være med i - helt til hun forstår at det hun elsker mest av alt - ordene - også kan bli hennes død. Fra 12 år - også for eldre lesere.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2007

"Tør jeg spørre om du har noen kvalifikasjoner eller aktiva som gjør deg egnet som sekreter?"
"Jeg har disse." Mosca raslet med nøklene.
"Hmm. En praktisk livsanskuelse og en presis uttrykksmåte. Begge er meget anvendelige egenskaper. Ja vel, da kan du frigjøre meg."

• "Tunneler" av Roderick Gordon
  • "Skyggen - Septimus Heap" av Angie Sage