Moralfilosofiens elementer

av (forfatter), Stuart Rachels (forfatter) og Ane Sjøbu (oversetter).

Fagbokforlaget 2007 Heftet

Boka diskuterer hva moral er. Moralfilosofi er et forsøk på å etablere en systematisk forståelse av moralens vesen og hva den krever av oss. Med stikkordregister.

James Rachels (1941-2003) var professor i filosofi ved University of Alabama i Birmingham, Alabama. Han skrev The End of Life: Euthanasia and Morality (1986), Created from Animals: The Moral Implications of Darwinism (1990), Can Ethics Provide Answers? (1997), Problems from Philosophy (2005) og The Legacy of Socrates (2006). Stuart Rachels er førsteamanuensis i filosofi ved University of Alabama. Han er tidligere sjakkmester i USA og såkalt Life Master i bridge, og han var redaktør for fjerde utgave av The Right Thing to Do: Basic Readings in Moral Philosophy (utgitt 2006 - i de foregående utgavene stod James Rachels som redaktør). Hans vitenskapelige artikler er publisert i en rekke tidsskrifter.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2007

• "Tenkere og ideer - filosofiens historie fra antikken til vår egen tid" av Torstein Tollefsen
  • "De besatte" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Opptegnelser fra et kjellerdyp - roman" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Frankenstein, eller Den moderne Promethevs" av Mary Wollstonecraft Shelley
  • "Hunden fra Baskerville - en beretning om Sherlock Holmes" av Arthur Conan Doyle
  • "Sommerboken" av Tove Jansson
  • "Fagre nye verden" av Aldous Huxley