Mirakelmedisinen

av (forfatter) og Torstein Velsand (oversetter).

Egmont Hjemmets bokforl. 2000 Innbundet

Brian Holbrook, en lege som har mistet lisensen, må redde faren fra å dø, og det eneste som kan redde ham er Vasclear, et legemiddel på teststadiet. Men faren har ikke lang tid igjen, og noe må skje raskt. Brian får tilbake lisensen, og håper at faren får komme med i Vasclear-studien, men det gjør han ikke. Alternativet er nå å stjele testmedisinen og risikere å miste lisensen igjen, og denne gang for godt.

Bare humbug, eller er Vasclear - et legemiddel på teststadiet til bruk ved hjerte-kar-sykdommer - virkelig redningen for tusener av alvorlig syke? Brian Holbrook er ikke i tvil: Han er sikker på at Vasclear kan redde farens liv. Jack - faren - står ham nærmere enn noen annen. Han har vært Brians fotballtrener, hans fortrolige, beste venn og hjelper. Ikke med ett ord har han anklaget eller bebreidet Brian for å ha ødelagt livet eller kastet bort mulighetene sine. Ikke da skilsmissen var et faktum. Ikke da han mistet legelisensen på grunn av medikamentmisbruk. Nå er Jack livstruende syk. Ny operasjon, sier legene. Nei, sier Jack, han vil ikke under kniven en gang til. Orker det bare ikke. Ønsket om å hjelpe faren driver Brian. Hvis bare Jack kunne bli med i Vasclear-studien... Hvis bare Brian kunne overtale prosjektlederen... Hvis bare han hadde legelisensen sin... Hvis bare...

Skjebnen eller tilfeldighetene griper inn: Overlegen ved sykehuset blir imponert over Brians snarrådighet da han stiller en sjelden diagnose. Brian får en ny sjanse: Lisens på prøve og stilling ved hjerteavdelingen. Dilemmaene tårner seg opp for Brian: Faren kommer ikke med i Vasclear-studien, men medikamentet forventes å komme i salg innen to uker. Så mye tid har ikke Jack, han er bare noen pulsslag fra døden. Redningen i form av Vasclear er så nær og allikevel så fjern. Alternativet er å stjele testmedisinen og risikere å miste lisensen - igjen, og denne gangen for godt. Det Brian og Jack trenger, er et mirakel. En medisin. Vasclear.

Letingen er over. Løsningen er her...

Forlag Egmont Hjemmets bokforl.

Utgivelsesår 2000

Genre Thriller

Det finnes tre typer usannheter: Løgn, forbannet løgn og statistikk.

• "Skyggekvinnen" av Thomas Perry
  • "Dødsmesse i L.A." av Robert Crais