Min venn Percys magiske gymnastikksko

av (forfatter) og Ulf Rogde (gjendikter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Percy er den tøffeste og modigste gutten som Uffe kjenner. Percy sier det er fordi gymnastikkskoene hans er magiske. Bare Uffe hadde hatt de skoene, skulle han bli akkurat slik som Percy! Uffe avtaler en byttehandel. Dette er den første boka om Ulf.

En herlig halsbrekkende historie, fritt etter Ulf Starks egen barndom Percys gymnastikksko lignet ikke på noen andre gymsko, de var slitne, skolissene var flisete og sålene holdt på å løsne. Stoffet på oversiden hadde samme grågrønne farve som de franske muggostene til Ulfs pappa. Hvorfor var da Ulf så vill etter de skoene? Jo, fordi når Percy hadde dem på seg så kunne han gjøre hva som helst! Og da kunne vel Ulf også klare alt .; balansere på rekkverket på broa mellom Bandhagen og Stureby for eksempel ...«Det finns ingen nu verksam svensk barnboksföfattere som skriver en så gennomlitterär, poetisk prosa som Ulf Stark. Det finns ingen som kan gå samma balansgäng mellom drastisk humor och solidarisk inlevelse med unga människor i utsatta situationer». (Kristoffer Leandoer Bonniers Litterära Magasin nr.4 2003)

Utgivelsesår 2005

Serie 10:12 ønskereprise

Genre Humor

• "Modige Maria" av Ulf Stark
  • "Min venn Percy, Buffalo Bill og jeg" av Ulf Stark
  • "Min venn sjeiken i Stureby" av Ulf Stark
  • "Piken jeg elsker heter Milena - en liten fortelling om en gutt som prøver å få en pike til å se ham" av Per Nilsson
  • "Da mamma var indianer" av Ulf Stark
  • "Da pappa viste meg verdensaltet" av Ulf Stark