Mesterdetektiven Blomkvist og lille Rasmus

av (forfatter), Eldor Martin Breckan (oversetter) og Solveig Haldar Iversen (oppleser).

Fono forl. 2001 CD

Ved et tilfelle dumper Karl Blomkvist opp i et kidnappingskomplott. Det er farlige folk mesterdetektiven og vennene hans får med å gjøre, spioner på jakt etter formler og arbeidsmetoder for fremstilling av et spesielt metall. Oppfinneren av metallet, den lille sønnen hans og Eva-Lotta er snart i spionligaens makt, og det blir mesterdetektiven Blomkvist og vennen Endre som må bruke all sin kløkt og oppfinnsomhet for å berge både formler og mennesker. Dette er den tredje boka om mesterdetektiven Blomkvist.

Forlag Fono forl.

Utgivelsesår 2001

Format CD

Genre Politi og detektiver Spenning

Elsker alle de tre bøkene om Kalle Blomkvist, men den aller beste er uten tvil denne siste. Astrid Lindgren beskriver Kalle som en ung og ambisiøs pjokk på tretten, som samtidig nyter det å være ung og fri til å gjøre hva han vil.

Spenningen øker for hver bok, og mot slutten fikk den meg fullstendig trollbundet. Noe av det som gjør spenningen så intens, tror jeg må være at lille Rasmus er det klare gisselet, og at alt avhenger av Kalle, Endre og Eva-Lotta.
Eva-Lotta er dessuten ei tøff jente som det er lett å like. Hele trilogien om Mesterdetektiven Blomkvist er rett og slett en genial fortelling om å få være tretten år og full av lekelyst, samtidig som skumle saker hender og hjelpen er nær! Burde fått terningkast 7!

Bøker av Astrid Lindgren

Dette er bøkene jeg likte best igjennom min barndom og tidlig i min ungdomsperiode :D Etter som jeg har en tre år eldre søster leste jeg ungdomsbøker ganske tidlig, og vil derfor plassere en del av bøkene under barndom selv om det egentlig er ungdomsbøker. Nostalgi!

• "Mesterdetektiven Blomkvist og vennene hans" av Astrid Lindgren
  • "Mesterdetektiven Blomkvist lever farlig" av Astrid Lindgren