Mentor

om mentoring i teori og praksis

Fagbokforlaget 2008 Innbundet

Mentoring baserer seg på at en erfaren yrkesutøver hjelper en annen å bli dyktigere og mer kompetent i sin yrkesutøvelse. Forfatteren setter i denne boken søkelys på hvordan mentoring som arbeidsform kan gi støtte til den yrkesmessige, faglige og personlige utviklingen til en protesjé. Han ønsker å bidra til å utvikle innsikt og ferdigheter i å etablere og håndtere mentorordninger i skiftende yrkes- og utdanningssammenhenger. Boken er skrevet for personer som er eller skal bli mentorer, og ledere og opplæringsansvarlige. Den passer i videre- og etterutdanningssammenheng på universiteter og høyskoler, og kan brukes til kurs og selvstudium.

I denne boken settes mentoring i et teoretisk og praktisk perspektiv: Hvordan kan mentoring være en pedagogisk arbeidsform som gir støtte i den yrkesmessige, faglige og personlige utviklingen til en protesjé? Boka bidrar til å utvikle innsikt og ferdigheter i å etablere og håndtere mentorordninger i skiftende yrkes- og utdanningssammenhenger, og vi får en rekke eksempler på hvordan mentorer kan utvikle sin metodiske og strategiske mentorkompetanse. Petter Mathisen er førstelektor ved Universitet i Agder. Han har lang erfaring som veileder og mentor i offentlige og private virksomheter, og har publisert flere bøker om veiledning.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2008

Om mentoring i teori og praksis

Jeg har skrevet om boka på bloggen min og vedlegger en link her.

I det helhetlige perspektivet ligger den analytiske evnen. Det dreier seg om å "ta to skritt tilbake" og lete etter trekk ved situasjonen. I en organisasjon vil det blant annet være å forstå organisasjonen og ha evne til å lese og tolke de prosesser protesjeen er en del av (Lewis 2000).

Intuisjon kommer fra det latinske ordet intueri som betyr å "se på" eller "betrakte". Det sikter til en umiddelbar følelse, en fornemmelse eller oppfatning av noe. I dagligtalen kaller vi gjerne dette "å stole på magefølelsen".

The dark side of mentoring kan særlig oppleves der vi står overfor direkte uegnede mentorer og dysfunksjonelle mentorforhold (Eby mfl. 2004). Toft og Hildebrandt (2006) beskriver den "farlige mentor", og Clutterbuck (2001 s. 62) går et skritt videre ved å tegne et bilde av "The mentor from Hell". I begge tilfeller refereres det til mentorer som har sin egen agenda, sine egne behov og der et ønske om eksponering og makt kan være fremtredende. Det foregår en dobbeltkommunikasjon, hjelp blir påtvunget, protesjeen blir dirigert, men det hele kan godt skje under dekke av at mentoren bare ønsker å hjelpe.

Erich og Hansford (1999) oppsummerer sine mange betenkeligheter (concerns) med å fremheve hvor viktig det er å være varsom både i den enkelte relasjonen og i bruken av mentoring som arbeidsform:

... organisations should view mentoring as a potentially beneficial process that requires careful long time planning and skilful human resource leadership(ibid., s. 15).

Hvis det i sandhet skal lykkes at føre et bestemt menneske hen til et bestemt sted, må man først og fremst passe på at finde ham hvor han er og begynne der. Dette er hemmeligheten i al hjælpekunst. Enhver der ikke kan det, han er selv i inbildning når han mener at kunne hjelpe en anden. For i sandhet at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mer end han - men dog først og fremst forstå det han forstår. Når jeg ikke gjør det, da hjælper min mer-forståelse ham slet ikke (Kirkegaard 1964.

Ordet mentor har greske røtter. Men betyr "en som tenker", og tor er et maskulint suffiks. Altså er en mentor "en mann som tenker" (Roberts 1999).