Mens du hviler

av (forfatter) og Hans Ivar Stordal (oversetter).

Vårt land forlag 2015 Heftet

Er hvile noe mer enn ikke å arbeide? Hvordan får vi tilfredsstilt vårt behov for å hvile i møte med alt ansvar og følelsen av å ikke strekke til? I hvilen ligger det en hemmelighet. Det skjer noe mens du hviler.
"Mens du hviler" er en hyllest til slagbenken, til livets tempovekslinger og til den hvilen som kan fylles av venner, måltider og fest.

Forlag Vårt land forlag

Utgivelsesår 2015

"Sjødins trossats":
Du trenger ikke strekke til.
Det holder at du er til.
Alt utover det er bonus.

"... også sjelen har iblant behov for å gå i slåbrok og tøfler og slepe bena etter seg."

Veien åpner seg i hvilen.

Framfor alt rekker vi aldri å tenke på hvem vi ønsker å være. I en kultur der det er en fjær i hatten å ha mye å gjøre, der "fullbooket" er en statusmarkør og stillhet er blitt synonymt med dovenhet - i en slik kultur blir hvile snart ikke mer enn latskap. Kanskje det er derfor vi unnskylder oss, forsvarer oss mot den og kvier oss for å oppsøke den?

Når klokkene i Säve kirke ringer inn helgen presis 18.00, tar jeg av meg armbåndsuret, slår av lyden på mobiltelefonen og bruker den deretter ikke for andre enn familien og de nærmeste vennene våre. Dette av én eneste grunn -- jeg vet at jeg ellers ikke har viljestyrke til å avstå fra den. Datamaskinen må også gi tapt. Jeg ser for meg at jeg skjærer et riss mellom denne uken og den påfølgende, og et snitt mot evigheten.

• "Kunsten å forme livet - plastisk teologi" av Stian Kilde Aarebrot
  • "Livslang kjærlighet - han har forsket på parforhold i 40 år" av John M. Gottman
  • "Tusen ulevde liv" av Tomas Sjödin
  • "Å venne seg til å leve nær Gud - leveregler" av Broder Laurentius
  • "Det er mye man ikke må" av Tomas Sjödin
  • "Å leve med Kierkegaard" av Sørine Gotfredsen
  • "Tro under tvil - tanker fra en kristen skeptiker" av Tom Arne Møllerbråten
  • "Leve vanskeligere - en elendighetsteologi" av Åste Dokka
  • "40 dager og 40 netter - en fortelling om stillhet" av Kjell Arnold Nyhus
  • "Sterke kjensler og andre dikt" av Kristin Auestad Danielsen
  • "Å finne Gud i feil folk - vedkjenningar frå eit religiøst (men ikkje veldig åndeleg) liv" av Nadia Bolz-Weber
  • "Et liv i fellesskap og Bibelens bønnebok" av Dietrich Bonhoeffer