Med smak skal hjemmet bygges

innredning av det moderne Norge

Aschehoug 1995 Innbundet

Med særlig vekt på etterkrigstiden viser Rolness her hvordan samfunnsutviklingen har endret premissene for hjemmeinnredning. Han gjør leserne kjent med menneskene inne i husene, og tar opp hvordan folk har brukt hus og innbo til å skape sin egen identitet. Rolness spør hvordan nordmenn ved hjelp av sine hjem uttrykker velstand og status, og hvorfor man foretrekker bonderomantisk furu fremfor designmøbler. Med noter og billedregister. Illustrert.

Utgivelsesår 1995

• "Gjennom Ordene" av Marie Cardinal
  • "Creme fraiche - en føljetong" av Suzanne Brøgger
  • "Hva er det som fins i skogen barn? - roman" av Beate Grimsrud
  • "Middag på Hjemlengsel" av Anne Tyler
  • "Ikke noe av dette handler om meg - selvbiografiske notater" av Stig Sæterbakken
  • "Det røde treet" av Shaun Tan
  • "Familien Moskat" av Isaac Bashevis Singer
  • "Ingen ingensteds - en autistisk ung kvinnes selvbiografi" av Donna Williams
  • "Placebodefekten - hvorfor alternativ behandling virker som det virker" av Gunnar R. Tjomlid
  • "En amerikansk tragedie 1" av Theodore Dreiser