Med andre ord

en inspirasjonsbok i diakoni

av (redaktør), Ivar Solbu (redaktør) og Liv Andrea Mosdøl (illustratør).

IKO-forlaget 2009 Heftet

Denne boken tar for seg temaene nestekjærlighet, inkluderende fellesskap, vern om skaperverket og kamp for rettferdighet. Den stimulerer til diakonal tenkning og praksis gjennom intervjuer, samtaler, erfaringsdeling, refleksjoner og dikt. Den inneholder også noveller av Levi Henriksen, Karin Moe, Anne Kristin Aasmundtveit og Harald Rosenløw Eeg, samt en nyskrevet salme av Edvard Hoem og Henrik Ødegaard som utvider perspektivet og viser hvordan vi kan sette mennesket i sentrum.

Dette er en vakker bok til inspirasjon og oppmuntring til medmenneskelig tjeneste for andre. Boka tar for seg temaene nestekjærlighet, inkluderende fellesskap, vern om skaperverket og kamp for rettferdighet. Gjennom intervjuer med blant annet Erik Solheim og Petter Skauen, samtaler, refleksjoner og dikt utfordrer boka oss til å sette mennesket i sentrum. Boka inneholder også noveller av Levi Henriksen, Karin Moe, Anne Kristin Aasmundtveit og Harald Rosenløw Eeg i tillegg til en nyskrevet salme av Edvard Hoem og Henrik Ødegaard. Biskop Olav Skjevesland bidrar også. En bok til inspirasjon og hjelp til å sette Plan for diakoni for Den norske kirke ut i livet. Boka er aktuell for diakoner, diakoniarbeidere, menighetsråd og alle som er engasjert i diakonalt arbeid.

Forlag IKO-forlaget

Utgivelsesår 2009

Språk Bokmål Nynorsk Flerspråklig Svensk

Ethvert møte med mennesker skal bekrefte dets verdighet. Ingen kan miste sin verdighet, den er gudgitt! Men man kan miste kontakten med den.

Et er tale om diakoni, noget andet er at udøve diakoni. Diakoni er levende, når en person eller en menighed handler konkret. Diakonier knyttet til kristendommens handlingsdimension, er personbåret og har til oppgave at bekrefte det enkelte menneskes værdighed. (...) Diakoni er lettere gjort end sagt.

Å være trygg på eget liv kan gi den riktige avstand til andre, ikke for tett innpå og ikke for langt borte. Diakoni handler om nærhetskompetanse. Det innebærer faglig kunnskap og evne til å inngå relasjoner, etisk refleksjon, empati og personlig bearbeidelse. Det handler om å være kjent med det menneskelige, inkludert seg selv.

Hvis alt blir diakoni, blir ingenting diakoni. (..) Hvis alt defineres som diakoni, så trenger vi ikke begrepet diakoni eller diakonier. (...) Diakonien må fokuserer og prioritere. Den må først og fremst rette seg mot mennesker som lider

Evangeliene skildrer Jesu nærvær i verden, han så, hørte, luktet, smakte og berørte. Han brukte alle sanser. Derfor er vi kalt til nærvær. Vi trenger en nærværsteologi og nærværskompetanse. Å være kirke er å feire Guds nærvær i verden.