Matproduksjon og handel

fristelse og kunnskap

av (redaktør), Helge Hiram Jensen (redaktør) og Kristine Nybø (redaktør).

Kontur tidsskrift og Landbruksforl. 2006 Innbundet

I tekst og bilder svarer 29 forfattere på utfordringer knyttet til mat. Denne antologien presenterer bidrag fra forskjellige viktige diskusjoner og lar disse belyse hverandre: bioteknologi, eiendomsrett til såfrø, jordokkupanter i Brasil, matofringsritualer, matsikkerhet, lokal handel, internasjonal handel og rettferdig handel.

Mat er et universelt behov og matskikk er en av de tydeligste uttrykkene for kulturelle forskjeller og egenart. Samtidig er kontroll over mat ett av verdens heteste temaer. Nye allianser og motsetninger vokser fram, både blant forbrukere og produsenter. Matvaresikkerhet og mattrygghet er viktig, men hvordan produsere trygg mat, skape rettferdig handel og bidra til en utvikling som sikrere produsenter og konsumenter i Norge og andre land? Er genmodifisert jordbruk redningen for framtidas matvaresikkerhet? Er landbrukssamvirkene en handelshindring mot fattige land, eller allierte i kampen for en rettferdig handel? I tekst og bilder svarer 29 forfattere på utfordringer knyttet til mat. Denne antologien presenterer bidrag fra ulike viktige diskusjoner og lar disse belyse hverandre: bioteknologi, eiendomsrett til såfrø, jordokkupanter i Brasil, matsikkerhet, lokal handel, internasjonal handel og rettferdig handel. Boka er et samarbeid mellom Landbruksforlaget og Kontur Tidsskrift.

Forlag Kontur tidsskrift Landbruksforl.

Utgivelsesår 2006

Språk Bokmål Nynorsk

Utstilling laget på jobben.