Maris svarteste tanke

av (forfatter), Salla Savolainen (illustratør) og Kjersti Scheen (oversetter).

Gyldendal 2008 Innbundet

Mari og familien er på sommerferie. Mari leker med Freja, men så kommer Wendla og vil være med, og leken blir ikke slik som Mari hadde tenkt. Mari blir sint, for mamma tar alltid de minste barnas parti. Hvorfor må Mari alltid være så stor og fornuftig? Og er ikke mamma litt mer glad i de andre barna sine enn i henne? Mari synes veldig synd på seg selv.

En hjertevarm og moderne fortelling om søskensjalusi Mamma sier at de skal leke sammen alle tre. Men da blir det bare krangel og skriking, tenker Mari og går sin vei. Helt alene tenker hun sine svarteste tanker. «De ville nok ikke savnet meg om jeg døde. De ville ikke gråte i begravelsen engang.» Mari snufser. En stor tåre triller ned. Det er forferdelig sørgelig og ensomt. Men så får hun en idé.Tove Appelgren og Salla Savolainen har skapt et moderne bildebokunivers det er lett å kjenne seg igjen i. Hverdagen er skildret med stor troverdighet, og historiene om Mari gir grunnlag for gode samtaler om viktige ting i en travel barnefamilies tilværelse. Denne gangen treffer vi Mari på sommerferie. Hun er midt i søskenflokken, og noen ganger lurer hun på om det er sånn at mamma faktisk er mer glad i de andre barna sine. Dette er den fjerde historien om Mari og familien hennes, og som alltid handler ekstra mye om Mari og mamma.

Utgivelsesår 2008

• "Heidis lære- og vandreår - roman" av Johanna Spyri
  • "Morovers" av André Bjerke
  • "Doktor Proktors tidsbadekar" av Jo Nesbø
  • "Tonje Glimmerdal" av Maria Parr
  • "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans" av Werner Holzwarth
  • "Potensgiverne" av Karin Brunk Holmqvist
  • "Mi briljante venninne - barndom, tidlig ungdom" av Elena Ferrante