Mankells beste

Afrika-bøker

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Comédia infantil: I en østafrikansk havneby står en ensom mann på et tak og ser utover byen. Ved hans føtter ligger en mager og medtatt gutt som er i ferd med å dø. Det er 10 år gamle Nelio. I ni netter forteller han sin historie til mannen som bar ham opp på taket. Det er en vond, vakker og fascinerende beretning, som begynner med at Nelio kommer til byen, på flukt fra katastrofen som rammet familien og landsbyen der han bodde. Han beskriver hvordan han unngikk å bli barnesoldat da tilværelsen raste sammen, og han snakker om gatebarna han ble leder for i storbyen. Vindens sønn: På 1870-tallet treffer en svensk eventyrer en liten afrikansk gutt på en bortgjemt handelsstasjon, og bestemmer seg for å gi gutten et sivilisert liv i Sverige. Han skaper seg et levebrød som omreisende foredragsholder, og viser frem gutten som et annet insekt. Men mannen makter aldri å knytte Daniel til seg, og setter ham til slutt bort til et barnløst ektepar i Skåne. Dette er en roman om ensomhet og styrke, vrede og sorg hos den som stadig tvinges til å søke etter sin identitet. Beretning på tidens strand: Boken er en samling fortellinger om Afrika, spunnet rundt en gruppe mennesker der de fleste har en felles stammor, Samima. Det handler om et imperium i oppløsning og de hvites redsel og flukt fra gamle maktbastioner, kjærlighet og hat, galskap og fornuft, og ikke minst om forfatterens eget forhold til det afrikanske kontinentet. Vi møter blant annet den aldrende Felisberto, tjeneren hvis eneste opprør består i å servere lunken morgenkaffe og Peina, som ikke kan gå, men som i syv måneder kryper og aker seg frem på baken for å se havet før hun dør. I bakgrunnen finnes hele tiden Samima, som levde i 312 år og hadde en hvit stripe i huden, og oberst Nquila, som en gang var kokk hos koloniens sikkerhetssjef, og nå er myteomspunnet frihetskjemper.

De fleste kjenner Henning Mankells forfatterskap gjennom hans krimromaner. Men han har også skrevet en rekke skjønnlitterære verker. Mange av disse har et minste felles multiplum i kontinentet hvor Mankell selv har vært bosatt i en årrekke ? Afrika. Det er disse du får i denne boken ? Mankells beste, Afrika-romaner .

For Comédia infantil (1995) ble Mankell nominert til Nordisk Råds litteraturpris. Dette er en gripende bok om gatebarnet Nelio i en østafrikansk havnelandsby. I Vindens sønn (2000) spenner Mankell opp et bredere lerret og blottstiller menneskenes fordommer i all sin gru. Beretning på tidens strand (1998) er en av de bøkene som ifølge Mankell selv står ham nærmest: en samling fortellinger om Afrika spunnet rundt en felles stammor, Samima. Mankell brukte 25 år på å skrive boken.Mankells beste ? Afrika-romaner byr også på «bonusspor»: et uvalg av avisartiklene forfatteren har skrevet om «det svarte kontinent».Henning Mankell (f. 1948) debuterte med romanen Bergsprängaren i 1973. Men det var først i 1991 at han fikk sitt virkelige gjennombrudd, med den første boken om Kurt Wallander. Bøkene om førstekriminalbetjenten utkommer nå i hele 35 land. Henning Mankell ble i 1995 nominert til Nordisk Råds litteraturpris for Comédia infantil. Denne boken er også filmatisert. Han har mottatt Svenska Deckarakademins pris for beste kriminalroman to ganger. Morder uten ansikt ble i tillegg kåret til beste skandinaviske kriminalroman i 1991.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205363755