Maigret

kriminalromaner 2

av (forfatter) og Marit Blom (oversetter).

Rotunden 2004 Heftet

Hodet til en mann: Maigret ber om tillatelse til å la en dødsdømt mann i Santé-fengselet "flykte". Han er dømt for å ha drept en rik amerikansk frue og hennes kammerpike. Fingeravtrykkene og fotavtrykkene hans ble funnet på stedet, men han hadde ikke motiv og ingenting var stjålet. Forbrytelsen i Nederland: Maigret reiser til Delfzijl i Nederland som uoffisiell representant for kriminalpolitiet i Paris, fordi den franske professoren Jean Duclos er blitt anholdt i saken om drapet på Conrad Popinga. Popinga ble skutt da han var på vei hjem på sykkel etter å ha fulgt Beetje Liewens, en ung nabojente, hjem. Den hengte i Saint-Pholien: Den første Maigret-romanen som ble utgitt i bokform. Maigret følger etter en forkommen mann til et tarvelig hotell i Bremen. Dagen før var han vitne til at mannen pakket ned tretti tusen franc og sendte dem som trykksaker. Mannen hadde kjøpt en billig koffert, og ved et innfall kjøper Maigret maken. Da han får sjansen, forbytter han koffertene.

Boka inneholder tre av de tidligste romanene om politifullmektig Maigret fra Kriminalpolitiet i Paris Hodet til en mann, Forbrytelsen i Nederland og Den hengte i Saint-Pholien i ny oversettelse. Romanene som ble utgitt i 1931, tegner genuine bilder fra denne tiden og er fulle av atmosfære, intensitet, humor og menneskelighet.

Simenons forfatterskap regnes som betydelig. I forbindelse med feiringen av hundreårsdagen for hans fødsel, ble i 2003 flere av hans verker utgitt i den prestisjefylte franske klassikerserien La Pléiade.

Dette er den andre boken i en ny norsk serie som tar sikte på å utgi samtlige Maigret-romaner.

Forlag Rotunden

• "Snikende død" av Agatha Christie
  • "Den tredje piken ; Den åpne graven" av Agatha Christie
  • "Den umulige forbrytelse ; Det tause vitnet" av Agatha Christie
  • "Tatovert torso" av Helene Tursten
  • "Portrett av en morder - Jack the Ripper - saken avsluttes" av Patricia Cornwell
  • "Tre blinde mus og andre historier" av Agatha Christie
  • "Stevnemøte med døden" av Agatha Christie